لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

صنعت مس‌گری در هرات با رکود مواجه شده است


یک مس گر در ولایت هرات
یک مس گر در ولایت هرات

به دنبال رکود صنعت مس‌گری در هرات، برخی از مس¬گران کهنه کار تلاش دارند تا این صنعت کهن و تاریخی را از نابودی نجات دهند.

یکی از این مس گران محمد یوسف ۶۶ ساله است که می کوشد این صنعت برجا مانده از پدر را رونق دهد.
در سال‌های پسین بیشتر کارگاه‌های مس¬گری در شهر هرات غیر فعال شده اند و مس‌گران از ادامه کار دست کشیده اند.

محمد یوسف می‌گوید این صنعت کهن از پدر برایش میراث مانده و تلاش دارد که آنرا از نابودی نجات دهد.
او بیش از پنجاه سال می‌شود که در بازار مس‌گری در شهر کهنه هرات ظرف‌های مسی چون دیگ، کاسه، آفتابه و ظروف تزئینی می‌سازد.

محمد یوسف می‌گوید که تقریباً سی سال قبل، صنعت مس‌گری در شهر کهنه هرات پر رونق بود. اما اکنون بازارش از گرمی افتاده است: "صنعت مس‌گری یک صنعت قدیمی است که از دوصد‌سه صد سال برای ما مانده است. من کوشش می کنم که تا زنده استم این صنعت را ادامه بدهم. بعداً به فرزندان خود و به نسل خود می گویم که این صنعت را ادامه دهند و آنها هم این صنعت را برای فرزندان خود یاد بدهند تا پشت به پشت صنعت مس‌گری ادامه پیدا کند و از بین نرود."

جلیل احمد ۳۰ ساله یکی از سه پسر محمد یوسف است.

او به رادیو آزادی گفت که به تشویق پدرش از ده سالگی کار مس‌گری را آغاز کرد و اکنون با همه ترفندها و هنرهای این صنعت کهن آشنا شده: "کوشش می‌کنم که برای فرزندان خود هم این کسب را یاد بدهم و اجازه نمی دهم که رو به سقوط برود چون به خواری و زحمت این کسب را یاد گرفتم. حتی از ایران و ترکیه میایند به دنبال ما که بیایید و در آنجا برای ما کار کنید. چون در ترکیه کسب مس‌گری روبه‌رو رشد است. به پدرم گفتند که یکی از فرزندان خود را بدهید که با خود ببریم؛ اما پدرم اجازه نداد. به کشور خود ماندیم."

یک مسکر در ولایت هرات
یک مسکر در ولایت هرات

عطاء الله ۶۴ ساله بیش از پنجاه سال می‌شود که مس‌گری می‌کند اما ساخته‌های مسی عطاء الله چند ماه می شود که در کارگاه و فروشگاه‌اش خاک می خورند.

این مس¬گر کهنه کار می گوید که به دلیل بهای بلند ظروف مسی، دیگر مشتریان گذشته را ندارد و کار و بارش از رونق افتاده است.

به گفته او، به خاطر نبود مس در هرات، مس را با قیمت بلند از ایران خریداری می‌کند: " وقتی که مس زیاد باشد اجناس مسی ارزان می‌شود و همه خریداری می کنند. اگر ما مس از خود داشته باشیم و از معادن کشور خود استخراج کنیم قیمت مس ارزان می شود. اکنون یک کیلو مس کهنه و میده شده را به پنجصد افغانی می‌خریم.

اما وقتی از معادن کشور استخراج شود کیلوی دوصد افغانی خواهد بود. وقتی تولید مس از خود ما باشد ارزان تر تمام می‌شود. نه اینکه مس را از خارج بخریم و از ایران بیاریم و بسازیم."

مس‌گران در هرات در حالی از ایران مس می خرند که ولایت لوگر معدن معروف و بزرگ مس دارد به نام مس عینک. اما از استخراج مس از آنجا خبری نیست.

از نزدیک به هشتاد کارگاه مس¬گری در بازار مس¬گری شهر هرات تنها هشت کارگاه مانده است. سال به سال کارگاه‌های مس¬گری خالی شده اند و جای آن را دیگر فروشگاه‌ها گرفته اند.

حال دیده شود که چند مسگر باقیمانده از جمله محمد یوسف به آرزویشان برای حفظ صنعت کهن مسگری خواهند رسید.

XS
SM
MD
LG