لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

خواست ایران از طالبان: از سفر غیرقانونی افغان‌ها جلوگیری امنیت نمایندگی های ما را تامین کنید


حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران
حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران

به دنبال نشر ویدیوها از شکنجه و بدرفتاری با پناهجویان افغان در ایران و تظاهرات ضد ایران در افغانستان، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجۀ ایران شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلفونی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، بر تقویت روابط میان هر دو طرف تأکید کرده است.

وزارت خارجۀ ایران می‌گوید، حسین امیر عبداللهیان از امیر خان متقی خواسته است که امنیت ماموریت‌های دیپلماتیک آن کشور در افغانستان را تأمین کند.

بر بنیاد اعلامیه‌ای که از سوی این وزارت منتشر شده، ایران تاکید کرده است که طالبان باید از مرزهای خود با ایران محافظت کند و اجازۀ عبور افراد فاقد مدارک قانونی را به ایران ندهد.

وزارت خارجۀ طالبان هم می‌گوید که در این گفت‌وگو در بارۀ مشکلات در برابر پناهجویان افغان، رویدادهای اخیر، روابط دوجانبه، امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و دیپلماتان، تجارت، اقتصاد و مسائل دیگر بحث شده است.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در یک نوار صوتی به رسانه‌ها گفته است: "آقای متقی گفت که یک هیئت افغان در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد تا در مورد مسائل مربوط به پناهجویان و زندانی شدگان افغان گفتگو کند. برای جلوگیری از بروز مشکلات، هر دو طرف تعهد کردند که اجازه ایجاد فضای کینه‌توزانه و فاصله بین دو کشور و ملت دوست و همسایه را ندهند."

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفته است، برای مستقر شدن نمایندگان طالبان در سفارت افغانستان در ایران، باید دولت‌شان به رسمیت شناخته شود: "در خصوص سفارت افغانستان در تهران هم کنوانسیون‌های بین‌المللی کاملاً روشن هستند، باید دولت جدید و نظام سیاسی جدید در افغانستان به رسمیت شناخته شود تا بتواند نمایندگان جدیدی را اعزام کند."

با این حال وزارت خارجۀ ایران در اعلامیه‌ای گفته است که امیرعبداللهیان از طالبان خواسته است تا در باره تعهدهای که هر دو طرف کرده اند، به ویژه در بارۀ حق‌آبه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

اما در بیانیۀ وزارت خارجه طالبان توضیح بیشتری در این باره ارائه نشده است.

افغانستان در حوزه دریای هلمند با ایران قرارداد تقسیم آب دارد، اما وجود این قرارداد هنوز به گونۀ کامل اختلاف‌های تقسیم آب با آن کشور را حل نکرده است.

ایران همچنین متهم به ایجاد سدها سر راه مدیریت آب در افغانستان شده است.

مقام‌های امنیتی نظام جمهوری پیشین گفته بودند که در جریان ساخت بند کمال خان ۳۵ حملۀ بزرگ و کوچک برای جلوگیری از ساخت این بند صورت گرفته است.

پیش از این گزارش‌هایی در بارۀ رهاسازی آب بند کمال خان از سوی طالبان به ایران منتشر شده بود، اما طالبان این موضوع را تکذیب کردند.

XS
SM
MD
LG