لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

روسیه تهاجم را در شرق اوکراین آغاز کرده است


نیروهای روسیه در ماریوپول
نیروهای روسیه در ماریوپول

اردوی اوکراین تایید می‌کند که روسیه تهاجم شدیدی را در تقریباً تمامی جبهات شرق اوکراین آغاز کرده است.

رسانه‌ها امروز (۱۹ اپریل) گزارش دادند که شهرک‌های ماریینکا، سلوویانسک و کراماتورسک در منطقه دونباس هدف راکت پراگنی‌های نیرو‌های روسی قرار گرفته اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که روسیه جنگ دونباس را آغاز کرده و بخش بزرگی از اردوی این کشور اکنون به این عملیات تمرکز دارند.

زلنسکی در پیام ویدیویی‌ای که دیشب (۱۸ اپریل) نشر کرد، گفت که مهم نیست چه تعداد از نیرو‌های روسی به جنگ دونباس فرستاده شده اند. اما او تاکید کرد که اوکراین تا آخرین لحظه خواهد جنگید و از خودش دفاع خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

اولیکسی دانیلوف یک مقام ارشد امنیتی اوکراین گفته که نیرو‌های روسی تلاش کرده اند تا خطوط دفاعی را در جبهات دونتسک، لوهانسک و خارکیف در هم شکنند.

اندرای ییرماک لوی درستیز اردوی اوکراین گفته که اکنون دومین مرحله تهاجم غیر موجه روسیه بر کشورش آغاز شده است.

تاکنون وزارت دفاع روسیه در مورد جنگ اخیر در شرق اوکراین چیزی نگفته است.

تا هنوز توافق میان روسیه و اوکراین به هدف کمک رسانی به مناطق جنگ زده حاصل نشده است.

ارینا ویریشچوک معاون صدراعظم اوکراین گفته که کشورش برای سه روز مشغول مذاکره بود تا دهلیزی برای کمک رسانی بشردوستانه گشوده شود، اما چنین نشد و اکنون به گفته او، هزاران تن در چندین شهر به شمول ماریوپول در محاصره و وضعیت بد بشری به سر می‌برند.

معاون صدراعظم اوکراین افزوده که کشورش به آنچه گفتگو‌های دشوار برای گشایش دهلیز‌های کمک رسانی در مناطق خیرسون و خارکیف خوانده، ادامه خواهد داد.

اوکراین می‌گوید که گمان می رود ده‌ها هزار تن در شهر شرقی ماریوپول کشته شده باشند. کی‌یف، روسیه را متهم می‌کند که تمامی راه‌های کمک رسانی به غیرنظامیانی را که از هفته‌ها در محاصره قرار گرفته اند، بسته است.

اوکراین حدود ۴۴ میلیون جمعیت دارد و بر اساس گزارش‌ها، یک چهارم از شهروندان این کشور در نتیجه تهاجم غیر موجه روسیه آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG