لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

طالبان: ادعای داعش مبنی بر شلیک راکت از افغانستان به ازبکستان را بررسی می‌کنیم


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

طالبان می‌گوید، ادعای حملات راکتی داعش به ازبکستان از خاک افغانستان را را بررسی می‌کند.

هرچند وزارت دفاع ازبکستان گفته است که در مرز میان افغانستان و پاکستان کدام تحرکات امنیتی انجام نشده است، اما طالبان بررسی ادعایی را آغاز کرده اند که گفته می‌شود گروه داعش از خاک افغانستان بر ترمز ازبکستان حملات راکتی انجام داده است.

چینل خبری اعماق مربوط به داعش ویدیویی را به تاریخ ۱۸ اپریل منتشر کرده است که در نخست در نوشته‌ای به زبان عربی ادعا شده که ازبکستان را توسط راکت‌های کاتیوشا هدف قرارداده است.

پس از این خبر، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که این راکت‌ها از خاک افغانستان شلیک شده، اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز سه‌شنبه به رادیوآزادی گفت که آنان در این رابطه تحقیق می‌کنند که این راکت‌ها از کجا شلیک شده اند: "ما با داعش در خود افغانستان در مبارزه هستیم و تقریباً آنها را با شکست روبه‌رو کرده ایم، آنها فعلاً هیچ گونه فعالیت فزیکی ندارند و نه کدام قرارگاه دارند، نه کدام ثبوتی وجود دارد که از موجودیت آنها در یک منطقه گواهی دهد."

اما با وجود این ادعای طالبان، نگرانی‌هایی وجود دارد که داعش در حال مبدل شدن به یک تهدید در افغانستان است.

آگاهان امور می‌گویند که هرگاه این موضوع به اثبات برسد که داعش از خاک افغانستان ازبکستان را هدف قرارداده، این موضوع افغانستان را وارد یک جنگ دیگر خواهد کرد.

شفیق همدم
شفیق همدم

شفیق همدم، آگاه امور امنیتی و مشاور پیشین ناتو در افغانستان می‌گوید که طالبان در مورد داعش محاسبۀ نادرست کرده اند و نیاز است که این تهدید را جدی بگیرند: "دلیل این است که داعش توانایی این گونه حملات را پیدا کرده است و در کنار آن به سلاح یا راکت‌های دسترسی پیدا کرده که می‌تواند از خاک افغانستان همسایه‌ها را هدف قرار دهد."

اما به قول بخش ازبیکی رادیو آزادی، وزارت دفاع ازبکستان گفته است که در مرز میان افغانستان و ازبکستان کدام تحرکات امنیتی انجام نشده است و وضعیت خوب است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، داعش حملات بزرگ و کوچکی را انجام داده است که از این میان می‌توان به حملات کابل، کندهار و کندز اشاره کرد که تلفات‌شان به ده‌ها تن می‌رسید.

اما هرگاه ادعای حملات داعش از خاک افغانستان به ازبیکستان ثابت شود، این نخستین بار خواهد بود که داعش از خاک افغانستان یک کشور همسایه را هدف قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG