لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

افزایش محدودیت‌ها از سوی طالبان بر خبرنگاران در افغانستان


آرشیف
آرشیف

رضا شهیر، خبرنگار محلی در کابل از ممانعت پوشش رویداد دشت برچی و اسارت طالبان می‌گوید.

رضا شهیر، خبرنگار تلویزیون راه فردا که روز سه‌شنبه برای پوشش انفجارها در دشت برچی به محل رویداد رفته بود، اما برایش اجازه پوشش داده نشد.

او می‌گوید، تصاویر کمره‌اش ضبط شد و هنگامی که او برای مصاحبه و گرفتن عکس با مبایل پافشاری کرد، مورد لت و کوب نیروهای طالبان گرفت و برای چند ساعت هم در بازداشت بود: "زمانی‌که این‌ها تصاویر مرا گرفتند، با دو میل اسلحه یکبار به پای چپ مه زد یکبار به پای راست مه با سیلی به روی مه زد و با لگد به تخته پشتم وار کرد که به زمین افتادم. دلیل‌شان این بود که شما با گروه‌های که این حمله را سازمان دادند دست داشتید و گرنه چطور زود خبر شدید و خود را به محل رساندید."

با این حال استیوّن بتلر، هماهنگ کننده برنامه آسیایی کمیتۀ جهانی مصونیت خبرنگاران در واشنگتن در اعلامیه‌یی در واکنش به رویداد روز سه‌شنبه گفت که "طالبان باید بازداشت خودسرانه، سوء استفاده و آزار و اذیت خبرنگاران افغان را متوقف کنند."

سه انفجار روز سه‌شنبه در منطقۀ دشت برچی در غرب کابل رخ داد و به شماری از خبرنگاران که برای پوشش این رویداد به محل رویداد رفته بودند اجازۀ پوشش داده نشد.

محمد اسلام بهنوش، از خبرنگارانی که برای پوشش رویداد به محل رفته بود، در توییترش از ممانعت سخن گفته و نوشته است: "من امروز از نزدیک شاهد مرگ رسانه و کار خبرنگاری بودم."

پس از حاکمیت طالبان این نخستین بار نیست که خبرنگاران از پوشش رویدادهای این‌چنینی و اعتراض‌ها در کابل منع می‌شوند.

یکی از خبرنگاران که به دلایل امنیتی نمی‌خواهد هویتش فاش شود به رادیو آزادی چنین می‌گوید:
"در بسیاری موارد خبرنگاران اجازۀ پوشش تظاهرات و رویدادهای امنیتی را ندارند و این یکی از نگرانی‌های خبرنگاران است. امیداور استم حکومت طالبان به این نگرانی‌ها پایان دهد و به قانون حق دسترسی به اطلاعات پایبند باشد."

در همین حال خانۀ آزادی بیان افغانستان در اعلامیه‌یی از طالبان خواسته تا مطابق قانون دسترسی به اطلاعات، قانون رسانه‌های همگانی و میثاق‌های بین‌المللی به حریم رسانه‌های همگانی و حق آزادی بیان مردم افغانستان تجاوز نکنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد می‌گوید: "هنگامی که وضعیت آرام شد باز برای پوشش رفته می‌توانند چون زمانی‌که انفجار می‌شود مردم جمع می‌شوند و احتمال انفجار دوم هم است رسانه‌ها باید احتیاط کنند و در محل جمع نشوند و این سر روحیه مردم بسیار تاثیر می‌کند."

پس از حاکمیت طالبان در هفت ماه پسین، موارد متعددی از لت‌وکوب، بازداشت و ممنوعیت خبرنگاران از پوشش رویدادها در کشور ثبت شده است.

چندی پیش انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به مناسب ۲۷ حوت روز ملی خبرنگار گفت که در هفت ماه نخست حاکمیت دوبارۀ طالبان ۸۲ رویداد خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته که بیشتر‌شان از سوی طالبان بوده است.

XS
SM
MD
LG