لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

نغمه از حکومت طالبان خواست که مکاتب متوسطه و لیسه دختران را بازگشایی کند


شاپیری نغمه آوازخوان مشهور افغانستان
شاپیری نغمه آوازخوان مشهور افغانستان

ه دنبال خواست‌های نهادها و افراد مشهور داخلی و بین المللی شاپیری نغمه، آوازخوان مشهور افغانستان نیز از طالبان می‌خواهد که درهای مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.

بانو نغمه در گفت‌وگو با رادیو آزادی نگرانی کرد که اگر درهای مکتب به روی دختران این گونه بسته بماند، دختران دچار افسردگی خواهند شد: "من از رهبران امارت اسلامی می‌خواهم همانطور که درهای مکاتب را به روی دختران برای تحصیلات ابتدایی باز کرده اند، درهای مکاتب دخترانه را از هفتم تا دوازدهم هم باز کنند، اگر این کار را نکردند، واضح است که نسل جدید ما، دختران و زنان از افسردگی شدید رنج خواهند برد."

بانو نغمه همچنین به رادیو آزادی گفت که به بیشتر کشورهای اسلامی سفر کرده و در این کشورها به دختران و زنان حق تحصیل و آموزش داده شده است.

این اظهارات شاپیری نغمه، آوازخوان مشهور افغانستان زمانی صورت می‌گیرد که بیش از هشت ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما هنوز هم مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.

طالبان در ماه حوت وعده داده بودند که تمام مکتب‌های دخترانه و پسرانه در سوم ماه حمل باز خواهند شد، اما در همان روز به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه ندادند تا وارد صنف‌های درسی‌شان شوند.

روز دوشنبه، عزیز احمد رَیان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که در راستای آغاز درس‌های مکتب‌های دخترانۀ دوره‌های متوسطه و لیسه پیشرفت‌هایی حاصل شده ، اما او جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

پیش از این فرهاد دریا، یکی دیگر از آوازخوان‌های مشهور افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی طالبان را متهم کرده بود که از با سواد شدن دختران می‌ترسند.

اما وزارت معارف حکومت طالبان این ادعا را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG