لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

توماس وست: طالبان طبق خواست علمای دین مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند


شماری از دانش آموزان دختر
شماری از دانش آموزان دختر

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته که نگران دوام ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم است.

آقای ویست گفته که تصمیم ممنوعیت آموزش دختران برخلاف وعده‌های طالبان به افغان‌ها است و نقض حقوق زنان و دختران آیندۀ افغانستان را به خطر می‌اندازد.

توماس ویست در توییتر خود نوشت، در گفت‌وگو با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان بر این موضوع تأکید کرده است.

او یک بار دیگر از طالبان خواست تا مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم را بازگشایی کنند و خواسته‌های علمای دین و بزرگان افغانستان را در این زمینه بپذیرند.

این در حالی است که اخیراً شماری از عالمان دین در کابل گفته اند، محرومیت دختران از آموزش جنبۀ دینی و شرعی ندارد و دختران با داشتن حجاب اسلامی می‌توانند تحصیل کنند.

این عالمان دین همچنین با ارسال نامه‌ای به رهبری طالبان گفته اند که به زنان در عرصه‌های مختلف نیاز است و باید از تحصیل آنان حمایت شود.

شماری از علمای افغانستان مستقر در پاکستان نیز در نامه‌ای به رهبران طالبان این درخواست را مطرح کرده اند.

در همین حال، محمد عمر داوودزی، نماینده ویژه نظام جمهوری پیشین در امور پاکستان، در صفحۀ فیسبوک خود نامه‌ی مولوی تقی عثمانی، عالم دینی مشهور پاکستانی را منتشر کرده که در آن از ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده است.

در این نامه آمده است: "آموزش دختران در چهارچوب شریعت اسلام بسیار مهم است، زیرا برای حل مسائل زنان، نیاز است تا دختران کشور آموزش ببینند."

با وجود اینکه نامۀ منسوب به تقی عثمانی رسما تأیید نشده و ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هنوز به سوالات ما در این‌باره پاسخ نداده، اما آقای داودزی در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که این نامه توسط مفتی تقی عثمانی در روز هجدهم ماه مبارک رمضان به رهبری طالبان ارسال شده است.

در همین حال، شماری از نمایندگان جامعۀ مدنی، احزاب سیاسی و شوراهای قومی در کابل امروز از حکومت طالبان خواستند تا مکاتب دخترانه را باز کند.

ابراهیم ایمان از اعضای این نشست به رادیو آزادی گفت: "ما و تمام ملت افغانستان به این حیران هستیم که طالبان به کدام اساس و روی کدام فتوا مکاتب دخترانه را بسته اند. ملتی که زنانش بی‌سواد باشند، مردانش هیچ‌گاه نمی‌توانند پیشرفت کنند، ما از امارت اسلامی می‌خواهیم هرچه زودتر مکاتب دخترانه را باز کنند."

وزارت معارف طالبان به تازگی در این مورد اظهار نظر نکرده اما قبلاً گفته بود که برای بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم در انتظار حکم رهبری‌شان هستند.

طالبان بیش از هشت ماه می‌شود که مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند.

XS
SM
MD
LG