لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

پنجصد معتاد پس از ترک اعتیاد از زندان نیمروز مرخص شدند


آرشیف- معتادان مواد مخدر در زندان فراه
آرشیف- معتادان مواد مخدر در زندان فراه

پنج‌صد معتاد مواد مخدر با سپری کردن سه ماه در یک زندان در ولایت نیمروز مرخص شدند.

مسئولان صحی در ولایت نیمروز می‌گویند، از چهار ماه به این‌سو نزدیک به دو هزار معتاد مواد مخدر از این ولایت جمع‌آوری و تحت نظارت قرار گرفته اند که از این میان، پنج‌صد تن آنان پس از ترک اعتیاد مرخص شدند.

داکتر خلیل کاظمی مسئول کلینیک های ترک اعتیاد ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفت، از میان معتادان تداوی شده، تعدادی از آنان بیماری های دیگر نیز داشتند که پس از ترک اعتیاد، این بیماری های آنان نیز تداوی خواهد شد: "ما در حدود ۵۱ مریض داشتیم که زردی سیاه و زردی سفید داشتند، این‌ها تا حال تداوی نشده اند و در شهر زرنج استند، انشالله آنان را هم در صورت امکان تحت تداوی قرار می‌دهیم. از مدت تقریباً هشت ماه تخصیص نداشتیم و شفاخانه بیست بستر تداوی زنان و اطفال از چهارده ماه تخصیص و بودجه نداشت."

هرچند سازمان صحی جهان و برخی از نهادهای کمک کننده دیگر در ماه‌های اخیر معاش کارمندان صحی را پرداختند و در بخش تهیه نیازمندی‌های شفاخانه نیز کمک کردند، اما از هفت ماه به این‌سو با بخش تداوی معتادان هیچ کمک مالی و تخنیکی صورت نگرفته است.

معتادانی که از سوی حکومت طالبان در زندان‌ها نگهداری می‌شوند، از وضعیت بد در این زندان‌ها شکایت دارند، زیرا به گفته آنان، تعداد معتادان در این زندان‌ها زیاد است و به شمول امکانات صحی، به غذا و امکانات بهداشتی دسترسی ندارند.

شماری از معتادان مواد مخدر برای درمان به زندان فراه منتقل شده اند. عکس جنبه تزئینی دارد
شماری از معتادان مواد مخدر برای درمان به زندان فراه منتقل شده اند. عکس جنبه تزئینی دارد

داکتر ارشاد منصور متخصص بخش تداوی اعتیاد، قطع کمک‌های خارجی با مراکز ترک اعتیاد را نگران کننده می‌داند و می‌گوید، ادامه نگهداری معتادان در زندان و عدم دسترسی آنان به ادویه مشکلات تازه را به همراه خواهد داشت.

او گفت: "می‌بینیم که تعداد زیادی از مردم از مواد مخدر استفاده می‌کنند و به تداوی عاجل نیاز دارند، در صورتی که به این تعداد کثیر از استفاده کنندگان مواد مخدر خدمات به موقع و زمینه تداوی فراهم نشود، یک فاجعه بزرگی را به وجود می‌آورد."

شکایت‌ها و نگرانی‌ها از وضعیت معتادان در زندان‌ها در حال است که با متوقف شدن خدمات داخل بستر در اکثریت مراکز ترک اعتیاد در افغانستان، هنوز نیز معتادان از شهرها جمع‌آوری و به هدف ترک اعتیاد در زندان‌ها تحت نظارت قرار می‌گیرند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG