لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

رویداد های تازه در افغانستان امیدواری به تامین صلح را تضعیف کرده است


عکس آرشیف: موتر بم گذاری شده در کابل که منجر به تلفات افراد ملکی گردید بود.
عکس آرشیف: موتر بم گذاری شده در کابل که منجر به تلفات افراد ملکی گردید بود.

رویداد های خونین هفته گذشته در افغانستان که در آن بیشتر از ۲۲۰ نفر غیر نظامی کشته و زخمی شده اند٬ ادعای حکومت طالبان مبنی بر تامین امنیت در این کشور را ٬ زیر سوال می برد.
برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی شمار تلفات انفجارهای اخیر را در کابل، مزار شریف و کندز بیشتر از این می‌گویند.


در رشته بم گذاری‌ها٬ مراکز آموزشی و مساجد هدف قرار گرفتند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که غیرنظامیان هنوز با تهدیدات جدی در افغانستان روبرو هستند.


سمیرا حمیدی فعال آسیای جنوبی این سازمان به رادیو آزادی می‌گوید، طالبان در تامین امنیت افراد ملکی ناکام اند و برای حفظ جان مردم هیچ طرحی ندارند. او به ادامه افزود:
"طالبان اطلاعات نادرست زیادی منتشر کردند که امنیت مردم افغانستان تامین شده است. ادعای آنها بسیار گمراه کننده است. حتی افغانستان را از مرکز توجه جامعه جهانی خارج کرده است، چون جامعه جهانی فکر می‌کند که دیگر جنگ یا ناامنی در افغانستان نیست."
اما طالبان به این انتقادها چه پاسخی دارند؟
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید آنان درباره وضعیت امنیتی فعلی جدی اند. به گفته وی: "امارت اسلامی به این قضایا جدی است ان‌شاالله به تامین امنیت به مردم خود تعهد داریم و تمام نیروهای امارت در این بخش مصروف کار اند."

اما سمیرا حمیدی، فعال عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی پیشنهاد می‌کند که تلفات غیرنظامیان نظارت و مستندسازی شود تا حقایق معلوم گردد.

به عقیده وی « جامعه جهانی باید داعش را به عنوان یک تهدید جدی در نظر بگیرد، طالبان را مورد بازخواست قرار دهد، یک رویکرد جامع برای جلوگیری از خشونت علیه غیرنظامیان به ویژه هزاره‌ها باید ایجاد شود، حمایت از حقوق بشر باید به عنوان یک خط سرخ مطرح شود و دادگاه کیفری بین‌المللی باید تحقیق در مورد تلفات غیرنظامیان را آغاز کند.».


هفته گذشته در نتیجه حمله بمی بر وسایط نظامی طالبان در کابل و ننگرهار٬ که کم از کم ۴ تن کشته شدند و شماری نیز زخم برداشتند.
در این میان درگیری‌های نیز صورت گرفت و به شمول جبههٔ‌ مقاومت ملی، بعضی از گروهای دیگر نیز ادعا می کنند که تلفاتی به طالبان وارد کرده اند.

XS
SM
MD
LG