لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

طالبان با نیرو های سرحدی ایران درگیر شدند


عکس: نقطه صفری سرحد میان افغانستان و ایران
عکس: نقطه صفری سرحد میان افغانستان و ایران

در تازه ترین مورد از درگیری های سرحدی در افغانستان٬ رسانه های محلی این کشور از یک برخورد مسلحانه میان نیروهای طالبان وقوای مرزی ایران گزارش داده اند.

بر اساس گزارش ها٬ این برخورد به روز شنبه در بندر اسلام قلعه در هرات رخ داده است.

همایون همت معاون کمیساری طالبان در اسلام قلعه گفت٬ این برخورد هنگامی رخ داد که طالبان یک واسطۀ نیروهای ایرانی را در داخل خاک افغانستان متوقف کردند. هنوز معلوم نیست که این برخورد چند ساعت طول کشیده وطرفین سپس چه تصمیم گرفتند؟.

اما نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات وفرهنگ طالبان در هرات درپیام خود به رادیو آزادی گفت : " وضعیت درنقطه صفری هرات- اسلام قلعه به حالت عادی خود برگشته وتنشی که به میان آمده بود بدون خسارات جانبی پایان یافته است."

در ویدیوی که دیروز در شبکه های اجتماعی نشر شد٬ افراد مسلح طالبان دیده می شوند که گرد یک واسطۀ نظامی جمع شده اند.

کسی که این ویدیو را فلمبرداری کرده دربارۀ واقعه چنین می گوید :

" این موتر ایرانی هاست که گرفته شده. آنجا تانک های امارت است.این پنج- شش نفر ایرانی اند که بازداشت شده اند وطالبان به آنها اجازه نمی دهند که بروند."

رسانه های ایران دیروز گزارش دادند که بعد ازاین واقعه سرحد میان دوکشور مسدود شد.

حسن کاظمی قُمی نمایندۀ خاص ایران برای افغانستان به خبرگزاری تسنیم گفت که طالبان سرحد را عبور کرده داخل خاک ایران شدند ومی خواستند یک سرک درآنجا بسازند ونیروهای ایرانی مجبور شدند واکنش نشان بدهند.

آقای قُمی افزود که برای جلوگیری از چنین اقدامات٬ با مقامات طالبان در وزارت های دفاع وداخله افغانستان تماس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG