لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

قربانیان رویداد های خونین اخیر در افغانستان خواهان عدالت اند


عکس: یکی از مجروحین رویداد های اخیر در شمال افغانستان
عکس: یکی از مجروحین رویداد های اخیر در شمال افغانستان


نجیب در انفجار مسجد مولوی سکندر در ولسوالی امام صاحب کندز زخمی شده و پدرش در این رویداد خونین جان داده است.

او شاهد صحنه هولناکی بوده است. حالا نه تنها در اندوه از دست دادن پدرش قرار دارد٬ بلکه می گوید که شاهد هلاکت یکی از بسته گان شان نیز بوده است که صرف ده سال عمر داشت.
او در مورد همان رویداد و صحنه های هولناک آن چنین گفت:
" بسیار حالت بد بود، وضعیتی بود که نمی‌توانم بیان کنم. کودکان و همه گونۀ گریان می‌کردند که نمی‌توانستید به آنان ببینید"

وی از حکومت طالبان خواست تا از چنین حمله ها جلوگیری کرده و امنیت مردم را تضمین کنند.

بربنیاد آماری که طالبان منتشر کرده اند در انفجار روز جمعه در مسجد مولوی سکندر در شمال ولایت کندز ۳۳ تن کشته و ۴۳ نفر دیگر زخم برداشتند.

یک روز پیش از این انفجار، رویداد دیگری در مسجد شیعه‌یان در مزار شریف به وقوع پیوست و روز قبل از آن در کابل یک مکتب و یک مرکز آموزشی آماج حملات قرار گرفت.


این انفجارها واکنش های گسترده ای را در داخل و بیرون از کشور برانگیخت.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در افغانستان، می گوید که برای بررسی این رویداد ها تلاش خواهد کرد.

آقای بنت در حساب توییتر خود نوشت: "من در کنار همه افغانهای که از حملات هفته گذشته داغدار شده اند٬ ایستاده ام و بررسی های خود را در مورد ادامه خواهم داد. حقوق بشری افغانها باید محافظت شود، باید از نقض حقوق بشر جلوگیری شود.".

پیش از این سمیرا حمیدی، کمپاینر عفو بین‌الملل در جنوب آسیا نیز به رادیو آزادی گفته بود که غیرنظامیان در افغانستان در معرض خطر بلند هراس افگنی قرار دارند.

بانو حمیدی خواستار آغاز نظارت و مستند سازی تلفات غیرنظامیان شده و افزون بر این،گفته که جامعه جهانی باید داعش را به عنوان یک تهدید جدی زیر نظر داشته باشد، تامین و حفاظت از ارزش های حقوق بشری باید به عنوان یک خط سرخ مطرح باشد و محکمه جهانی باید در باره قتل ها در افغانستان نظارت و بررسی های خود را آغاز کند.

طالبان در واکنش به نگرانی های داخلی و بین المللی در مورد امنیت و موارد نقض حقوق بشری در افغانستان گفته اند که برای تأمین امنیت بهتر مردم تلاش خواهند کرد.

نجیب و دهها خانواده دیگر افغان که از رویداد های اخیر متاثر شده اند٬ در انتظار تامین امنیت و کشاندن عاملین این رویداد ها به دادگاه هستند٬ اما روشن نیست که این خواست شان چی زمانی بر آورده خواهد شد؟

XS
SM
MD
LG