لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

هفته های خونین افغانستان؛ افراد ملکی قربانی اصلی خشونت ها اند


عکس آرشیف : در رویداد های اخیر در افغانستان افراد ملکی بیشترین آسیب را دیده اند.
عکس آرشیف : در رویداد های اخیر در افغانستان افراد ملکی بیشترین آسیب را دیده اند.

ماه رمضان برای افغانها٬ ماه نا امن و پر از حوادث خونینی بوده است که در نتیجه٬ نزدیک به چهارصد تن از غیر نظامی ها کشته و زخمی شدند.

علی اصغر یکی از کسانی است که رویداد انفجار در مسجدی در شهر مزار شریف٬ همه اعضای خانواده وی را به ماتم نشاند. محمد حسین سروری برادر علی اصغر که بیست و سه سال عمر داشت٬ در انفجار روز پنجشنبه گذشته کشته شد.

علی میگوید که برادرش در مقابل مسجد غرفه کوچک ترمیم موبایل داشت و از آن طریق به خانواده کمک می کرد. «‌ او برای ادای نماز به مسجد رفته بود٬ اما پس از آن انفجار ما صدایش را نشنیدیم٬ او یک پسر پنج ساله دارد و فرزند دومش نیز به زودی تولد میشود٬ اما هر دو از مهر پدری محروم ماندند»‌

پنج‌شنبۀ گذشته هنگام ادای نماز، در انفجاری در یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف حدل اقل ۳۱ تن به شمول محمد حسین کشته و ۹۰ تن دیگر زخمی شدند.

به شمول این رویداد شماری از غیرنظامیان در رویدادهای گونه‌گون دیگر در ماه رمضان کشته و زخمی شده اند.

بر بنیاد آمار ثبت شده در رادیو آزادی از روز نخست ماه مبارک رمضان تا به روز بیست و چهارم همین ماه٬ در رویدادهای مختلف از جمله انفجارها، بمباران و درگیری‌ های رو در رو ٬ بیش از ۱۱۵ غیرنظامی کشته و بیشتر از ۲۶۸ تن دیگر زخمی شده اند. زنان و کودکان نیز شامل این قربانیان هستند.

مسوولیت تعدادی از این رویداد ها را شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان به عهده گرفته است.

این تنها رویداد های بمی و حملات تروریستی نیست که از میان افغانها قربانی میگیرد.

همین دو هفته قبل٬ در حمله‌های هوایی پاکستان در ولایت‌های خوست و کنر نیز حداقل ۳۶ غیرنظامی کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند که شامل زنان و کودکان می‌شوند.
سازمان ملل متحد و طالبان در مورد تلفات غیر نظامیان درافغانستان آمار دقیقی منتشر نکرده اند.

طالبان با ورود به پایتخت و سایر شهر های افغانستان به مردم وعده دادند که امنیت را تامین می کنند٬ اما انفجارات اخیر و خشونت ها به وضاحت نشان داده است که حکومت طالبان با چالش های فراوانی از جمله تامین امنیت شهروندان رو به رو اند.

با آنکه سخنگویان نهاد های امنیتی افغانستان از تلاش برای تامین امنیت اطمینان می دهند٬ اما ماهر مومند، یکی از اعضای رهبری دیدبان حقوق بشر با ابراز نگرانی از رویداد های خونین در ولایات بلخ٬ کابل٬ کندز٬ ننگرهار٬ خوست و کنر گفت که حکومت طالبان در افغانستان در تأمین امنیت مردم ناکام شده است.

شماری از نهاد های بین المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، سازمان ملل متحد و برخی کشور ها نیز در مورد رویداد های افغانستان به ویژه تلفات افراد ملکی ابراز نگرانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG