لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

افغان‌های گیرمانده می‌توانند پاکستان را با تذکره تابعیت ترک کنند


پولیس سرحدی پاکستان در حال بررسی اسناد سفر یک افغان که مادر مریضش را پشت کرده و می خواهد از پاکستان به افغانستان برگردد.
پولیس سرحدی پاکستان در حال بررسی اسناد سفر یک افغان که مادر مریضش را پشت کرده و می خواهد از پاکستان به افغانستان برگردد.

افغان‌های گیرمانده در پاکستان اکنون تنها با تذکره اجازه دارند تا به کشور برگردند.

پیش از این، تعدادی از افغانان با تذکره هویت به پاکستان رفته که در آنجا گیر مانده اند.

محمد صادق نماینده خاص پاکستان برای افغانستان روز دوشنبه در حساب توییترش نوشته که به افغان‌های دارندهٔ تذکره تابعیت افغانستان تا ۲۹ ماه اپریل اجازه داده می‌شود که از گذرگاه تورخم به افغانستان برگردند.

فیاض: حکومت باید بازخواست ما را کند.

او افزود که قبلاً تنها به بیماران افغان اجازه داده می‌شد که با تذکره به پاکستان رفت و آمد کنند.

پیش از این، افغان‌های گیرمانده در تورخم به رادیو آزادی شکایت کرده اند که مقام‌های پاکستانی به بیماران دارای تذکره هم اجازه رفت و آمد را از مرز تورخم نمی‌دادند.

فیاض یکی از این گیرمانده ها به رادیو آزادی گفت: "حکومت باید بازخواست ما را کند. مردم چنین مشکلی را تا چه زمانی تحمل کنند. در میان آنها بیماران هم هستند. زن و کودک هم اند. مردم در هر دو طرف مرز به تکلیف اند."

وحیدالله یک شهروند دیگر افغانستان به رادیو آزادی گفت به افرادیکه تذکره هم دارند اجازه عبور از مرز داده نمی شود: "کسی را با تذکره هم اجازه نمی دهند. مادرم گیرمانده، برادران و خواهران مان همچنان روز‌ها را در تورخم سپری می‌کنند و شام دو باره به شهر جلال آباد بر می‌گردند."

یک فامیل افغان در نزدیک گذرگاه تورخم که می‌خواهد ازپاکستان به افغانستان برگردد.
یک فامیل افغان در نزدیک گذرگاه تورخم که می‌خواهد ازپاکستان به افغانستان برگردد.

خبرنگار رادیو آزادی در محل می‌گوید که امروز دوشنبه به گروهی از افغان‌ها اجازه داده شد که با تذکره تورخم را عبور کنند.

در این میانِ سفارت حکومت سرپرست طالبان در اسلام آباد در فیسبوک خود خبر داده که در نتیجه تلاش‌های آنها مقام‌های پاکستانی پذیرفتند که افغان‌ها را بر اساس تذکره هویت‌شان اجازه دهند که به افغانستان برگردند.

این سفارت گفته که افغان‌های گیرمانده در تورخم و دیگر نقاط پاکستان که تذکره دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و به کشور برگردند.

XS
SM
MD
LG