لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

افزایش حملات؛ باشندگان کابل نگران تامین امنیت روزهای عید اند


یک فرد مسلح حکومت طالبان در منطقه دشت برچی کابل. عکس از آرشیف برای تزئین استفاده شده است.
یک فرد مسلح حکومت طالبان در منطقه دشت برچی کابل. عکس از آرشیف برای تزئین استفاده شده است.

پس از حملات اخیر در کابل و برخی ولایت‌ها شماری از باشندگان کابل می‌گویند، نگران اند که روزهای عید پیش‌ رو را با قربانی دادن در انفجار و انتحار سر کنند.

آنان حکومت طالبان را به ناتوانی در تأمین امنیت شهروندان متهم می‌کنند.

آنان می‌گویند، دلیل این نگرانی‌‌شان انفجارهای پی‌هم است که در مکاتب، مراکز آموزشی و مساجد کابل و برخی ولایت‌ها در ماه رمضان رخ داده و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته اند.

احمد: من فکر می‌کنم امارت اسلامی توان تامین امنیت را نخواهد داشت

احمد باشنده کابل است. او گفت فکر نمی‌کند امارت اسلامی بتواند در روزهای عید امنیت را تامین کند: "مردم نگرانند، نگران انفجار، حملات تروریستی هم در روزهای عید هم در سایر روزها. در واقع من فکر می‌کنم امارت اسلامی توان تامین امنیت را نخواهد داشت بخاطر اینکه در واقع این‌ها مشکلات داخلی دارند و هم نهاد غیررسمی هستند هم از طرف مردم هنوز به رسمیت شناخته نشدند هم در سطح کشورهای جهانی."

فاطمه باشنده دیگر کابل گفت:"ما در ماه رمضان انفجارات پی در پی را داشتیم و این خودش باعث نگرانی، وحشت و ترس شهروندان می‌شود که نتوانند به خوبی عید را تجلیل کنند."

بر بنیاد آمار ثبت شده در رادیو آزادی از روز نخست ماه مبارک رمضان تا به روز بیست و چهارم همین ماه، در رویدادهای مختلف از جمله انفجارها، بمباران و درگیری‌‌های رو در رو، ۱۱۵ غیرنظامی کشته و ۲۶۸ تن دیگر زخمی شده اند. زنان و کودکان نیز شامل این قربانیان هستند.

انفجار های امروز در کابل؛ حد اقل ۶ کشته و ۱۱ زخمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

مسئولیت برخی از این رویدادها را شاخۀ خراسان گروه داعش در افغانستان به عهده گرفته است.

مسئولان وزارت داخلۀ حکومت طالبان اما می‌گویند، از منظر امنیتی این عید متفاوت‌تر از عیدهای ۲۰ سال گذشته برگزار خواهد شد.

عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "ما به مردم خود اطمینان کامل می‌دهیم که نیروهای امنیتی شما شب و روز تلاش می‌کنند که امنیت خوب بیاورند. این عید مانند عیدهای ۲۰ سال گذشته نخواهد بود و یک عید با امنیت خواهد بود."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این طالبان گفته بودند داعش برای افغانستان خطر جدی نیست اما حملات اخیر نگرانی‌های زیادی را در داخل و بیرون افغانستان به میان آورده است.

در سال‌های گذشته در برخی موارد روزهای عید گاه‌گاهی با حملات انتحاری و انفجاری همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG