لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

وسوسه‌ای امنیت روز های عید؛ مردم نگران اند


در رو های عید اکثرآ اطفال به تفریحگاه ها می‌روند و بزرگسالان نیز به دید و بازدید ها مصروف اند. اما امنیت درافغانستان همواره یکی از نگرانی های جدی بوده است.
در رو های عید اکثرآ اطفال به تفریحگاه ها می‌روند و بزرگسالان نیز به دید و بازدید ها مصروف اند. اما امنیت درافغانستان همواره یکی از نگرانی های جدی بوده است.

پس از حملات اخیر در کابل و برخی ولایت‌ها٬ شماری از باشندگان کابل می‌گویند، نگران امنیت در روز های عید اند.

بسیاری از مردم حکومت طالبان را به ناتوانی در تأمین امنیت شهروندان متهم می‌کنند. آنان می‌گویند، انفجارهای پی‌هم که در مکاتب، مراکز آموزشی و مساجد کابل و برخی ولایت‌ها در ماه رمضان رخ داده و ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشت٬ دلیل اصلی نگرانی شان است.

فاطمه یکی از باشندگان کابل به رادیو آزادی گفت: " ما در ماه رمضان انفجارات پی در پی را داشتیم و این خودش باعث نگرانی، وحشت و ترس شهروندان می‌شود که نتوانند به خوبی عید را تجلیل کنند".

بر بنیاد آمار ثبت شده در رادیو آزادی٬ از روز نخست ماه مبارک رمضان تا به روز بیست و چهارم همین ماه، در رویدادهای مختلف از جمله انفجارها، بمباران و درگیری‌‌های رو در رو، ۱۱۵ غیرنظامی کشته و ۲۶۸ تن دیگر زخمی شده اند. زنان و کودکان نیز شامل این قربانیان هستند.

مسئولیت برخی از این رویدادها را شاخۀ خراسان گروه داعش در افغانستان به عهده گرفته است.

عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: از منظر امنیتی این عید متفاوت‌تر از عیدهای ۲۰سال گذشته تجلیل خواهد شد.

" ما به مردم خود اطمینان کامل می‌دهیم که نیروهای امنیتی شب و روز تلاش می‌کنند که امنیت خوب و مطمئن را بیاورند٬ شما مطمئن باشید این عید مانند عیدهای ۲۰سال گذشته نخواهد بود و یک عید با امنیت و اطمینان خواهد بود".

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این طالبان گفته بودند داعش برای افغانستان خطر جدی نیست اما حملات اخیر نگرانی‌های زیادی را در داخل و بیرون افغانستان به میان آورده است.

XS
SM
MD
LG