لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

زندانی کردن؛ روش مسوولان محلی برای تداوی معتادین در هرات


مقامات محلی در هرات صد ها تن از معتادین مواد مخدر را به زندان این ولایت انداخته اند تا این افراد به مواد مخدر دسترسی نداشته باشند.
مقامات محلی در هرات صد ها تن از معتادین مواد مخدر را به زندان این ولایت انداخته اند تا این افراد به مواد مخدر دسترسی نداشته باشند.

اداره محلی طالبان در ولایت هرات به همکاری مالی سکتور خصوصی بیش از یک هزار و دوصد معتاد را برای تداوی در زندان این ولایت زندانی کرده اند.

برخی از داکتران می گویند که زندانی کردن روش درست تداوی معتادان نیست و به صحت جسمی و روانی آنان صدمه می زند.

عبدالقادر ۶۵ ساله که سی سال است مواد مخدر استفاده می‌کند٬ نزدیک به چهار ماه می شود که برای ترک اعتیاد با صدها تن دیگر٬ پشت میله های زندان است.

او که پدر دو فرزند نیز است به علت اعتیاد بیش از سی سال از خانواده اش دور بوده است.

عبدالقادربه دلیل اعتیاد و دوری از خانواده حتی در مراسم عروسی دو فرزندش حضور نداشته است

عبدالقادر می گوید که دو پسرش ازدواج کرده اند و فرزند دارند اما او نه تنها در مراسم خوشی فرزندانش شرکت نکرده بلکه برایش اجازه داده نشده که نواسه هایش را ببیند.

او به رادیو آزادی می گوید که تا حدودی اعتیاد را ترک کرده و حس خوبی دارد و میگوید: :" سه و نیم تا چهار ماه می شود که به محبس هستم و ترک کرده ام. به یاری الله پاک دیگر معتاد نیستم و یک آدم سالم هستم. حالا خودرا پیدا کرده ام و بی نهایت خوشحالم. میروم به آغوش خانواده خود و انشاء الله دیگر این عمل را تکرار نمی کنم."

اما برخی دیگر مثل فریدون ۵۵ ساله زیاد مطمئن نیستند. او می گوید که پس از بیرون شدن از زندان به کمک نیاز دارد. :" اگر با من کمک شود که خیلی خوب می شود.من غریب استم و بسیار رنج برده ام. چیزی ندارم که با خود به خانواده خود ببرم که من را به آغوش خود راه بدهند."

اندکی پس از بازگشت طالبان به قدرت٬ در بیش از هشت ماه گذشته، حکومت طالبان چند هزار معتاد را در ولایت های مختلف از جمله هرات، فراه،نیمروز و برخی دیگر از ولایات زندانی کردند که اعتیاد را ترک کنند. اما برخی از داکتران این روش را موثر نمی دانند.

سالم سدید،یکی ازاین داکتران است٬ او میگوید: «یکی ازروش های که درتداوی مریضان معتاد،کاربرد ندارد روش زور و فشار است.مریضان اگرفکر کنند که بازور و فشار مجبور به ترک اعتیاد میشوند آنان هرگز به تداوی تن نمی دهند.»

شماری از معتادین مواد مخدر در ولایت هرات
شماری از معتادین مواد مخدر در ولایت هرات

مقام های محلی طالبان در هرات می پذیرند که امکانات مورد نیاز برای تداوی معتادان در زندان این ولایت وجود ندارد.

حیات الله روحانی مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه اداره محلی طالبان در ولایت هرات به رادیوآزادی گفت:" به خاطر مشکلات اقتصادی بعضی وقت ها آنچه را که خواهش این معتادان است برای شان فراهم کرده نمی توانیم. اما بازهم کوشش خود را می کنیم."

حمیدالله خادم رییس اتاق صنایع و معادن هرات می گوید که برای جلوگیری از برگشت این افراد به اعتیاد، آنان را در شهرک صنعتی این ولایت به کار استخدام می‌کنند

بر بنیاد آمار نهادهای دولتی٬ نزدیک به هفتاد هزار معتاد به شمول زنان و کودکان در ولایت هرات به سر می برند.

بیشترمعتادان درهرات می گویند که برای کار به ایران رفته بودند و در آنجا معتاد شده اند و حالا جای برای زیستن ندارند و مجبور اند شب ها کنار سرک ها٬ زیارت ها و مکان های مخروبه بخوابند.

حال دیده شود که طالبان خواهند توانست معتادان را از زندان به خانه بفرستند یا نه.

XS
SM
MD
LG