لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

ازبکستان: هلیکوپتر های منتقل شده از افغانستان را به طالبان نمی‌دهیم


عکس آرشیف: یکی از هلیکوپتر های قوای هوایی پیشین افغانستان
عکس آرشیف: یکی از هلیکوپتر های قوای هوایی پیشین افغانستان

درخواست های مکرر طالبان برای برگرداندن هلیکوپتر های اردوی ملی از ازبکستان نه تنها که پاسخ نیافته است٬ بلکه به تازه گی یک مقام بلند پایه حکومت ازبکستان گفته است که این هلیکوپتر ها از امریکا و آن را به طالبان نمی‌دهد.

عصمت الله ارگاشیف مشاور ارشد شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در گفتگویی با بخش ازبکی صدای امریکا گفته که این‌ هلیکوپتر ها٬ ملکیت امریکا اند و واشنگتن در این باره تصمیم خواهد گرفت. وی به ادامه افزود:

"بر بنیاد مکتوب رسمی که حکومت امریکا به ازبکستان ارسال کرده است٬ تمامی چرخبال‌ها مال حکومت امریکا اند. به همین علت آنان اکنون این موضوع را زیر بررسی دارند و سپس این هلیکوپتر ها را از ازبکستان منتقل خواهند کرد."

بر بنیاد گزارش‌هایی که در رسانه‌ها پخش شده٬ به روز پانزده‌هم ماه اگست سال ۲۰۲۱ چهل و شش چرخبال نظامی و طیاره‌های قوای هوایی افغانستان توسط نظامیان پیشین به ازبکستان و ۱۸ بال طیاره نیز به تاجکستان منتقل شده اند.

۴۶ هلیکوپتر و طیاره نظامی افغانستان به ازبکستان و ۱۸ بال طیاره دیگر به تاجکستان منتقل شده بودند

آقای ارگاشیف در واکنش به خواست طالبان دربارۀ سپردن این چرخبال‌ها به آنان، می‌گوید با رهبران حکومت طالبان در این باره گپ زده و گفته است که ازبکستان این تجهیزات نظامی را در موافقت با امریکا نگهداشته است.

" من گفتم که نخست٬ آمدن این چرخبال‌ها٬ کار غیرقانونی بوده است و به همین علت آن‌ها اکنون ضبط اند و محکمه باید تصمیم بگیرد. مسئله دوم این که بر بنیاد مکتوب رسمی امریکا تمام این چرخبال‌ها با پول دولت امریکا خریداری شده اند و به نیروهای حربی پیشین افغانستان داده شده بود."

اما طالبان هنوزهم بر موقف پیشین شان تأکید دارند.

عکس آرشیف: یک عضو پیشین قوای هوایی افغانستان طیاره نوع سوپر توکانو را هدایت می‌کند
عکس آرشیف: یک عضو پیشین قوای هوایی افغانستان طیاره نوع سوپر توکانو را هدایت می‌کند

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان صبح روز شنبه در پیامی به رادیو آزادی نوشت که "در این باره خواست شان را مطرح کرده اند و تماس‌ها با ازبکستان هنوزهم جریان دارند."

پیش از این مولوی محمدیعقوب سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به ازبکستان هشدار داده بود که بیشتر از این صبر او را آزمایش نکند و هلیکوپتر ها و طیاره های نظامی افغانستان را به طالبان بسپارد.

در برخی از گزارش ها آمده است که تعدادی از این چرخبال‌ها دوباره به ایالات متحدۀ امریکا انتقال یافته اند.

صدای امریکا به نقل از یک مقام پنتاگون نوشته است که ازبکستان و تاجکستان هیچ برنامه‌یی برای سپردن این تجهیزات به طالبان ندارند اما افزوده است که واشنگتن هم تاکنون دربارۀ سرنوشت این چرخبال‌ها تصمیمی نگرفته است و احتمالا که این تصمیم به زودی گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG