لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

اکانومیست: پاکستان در حال از دست دادن صبرش در برابر طالبان است


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

مجله اکانومیست به تحولات اخیر بین پاکستان و حکومت طالبان پرداخته و گفته که پاکستان در حال از دست دادن صبرش در برابر طالبان است.

به نوشته این مجله، رئیس استخبارات پیشین پاکستان که سه هفته بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان وارد کابل شد، لبخند میزد و در جریان دیدارش به کابل تلاش کرد که به جهانیان خشمگین اطمینان دهد که آینده افغانستان با به قدرت رسیدن دوباره طالبان روشن خواهد بود.

در ادامه آمده در حالیکه امریکا و متحدانش پس از سپردن افغانستان به یک شبه نظامی اسلامگرا خارج شدند، اما جنرال فیض حمید رئیس سابق آی ایس آی پاکستان خوشبین بود که همه چیز در افغانستان خوب خواهد شد.

اکانومیست نوشته که در زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بسیاری در اردو و اداره استخبارات پاکستان خوشبین بودند زیرا حکومت پیشین افغانستان که از هم پاشیده بود اغلب با همسایه خود در تضاد بود و نزدیکی بیشتر با هند رقیب پاکستان داشت.

به نوشته این مجله اما در مقابل رهبران رژیم جدید افغانستان (طالبان) دوستان قدیمی ادارات استخباراتی پاکستان بودند و پاکستان از سال‌های نخست به گروه طالبان کمک کرده بود، رهبران این گروه در طول شورش طولانی خود در پاکستان زندگی می‌کردند.

اما روابط میان دو طرف زمانی به سردی گرایید که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حملات در داخل پاکستان افزایش یافت و مسئولیت بیشتر این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان به عهده گرفت.

پاکستان ادعا می‌کند که حملات از داخل خاک افغانستان بر پاکستان طرح‌ریزی می‌شود.

مقام‌های افغان ماه گذشته ادعا کردند که در بمباردمان پاکستان در خوست و کنر غیرنظامیان جان باختند، پاکستان این حملات را بگونه رسمی تایید نکرد اما در اعلامیه وزارت خارجه این کشور گفت که از حکومت طالبان جداً می‌خواهد که علیه اعضای تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان اقدامات سختگیرانه را انجام دهد.

طالبان هم در مقابل هشدار دادند که تکرار همچو حملات در داخل خاک افغانستان عواقب خوب نخواهد داشت.

نشریه امریکایی بزنس انسایدر در مطلبی نوشته که چگونه تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، تجارت صاحب یک رستورانت را در هم شکست و چیزی به جز آینده تاریک برای او باقی نماند.

نشریه به قصۀ مجیب الرحمن مصلح پرداخته که یک رستورانت کوچک در کابل دارد اما با آمدن طالبان به قدرت او هشتاد درصد تجارتش را از دست داد.

او به بزنس انسایدر گفته که وضعیت بد اقتصادی باعث شد که او نتواند رستورانتش را به پیش ببرد و مجبور شد که رستورانت خود را مسدود کند.

نشریه به نقل از مصلح نوشته که در حال حاضر شهروندان افغانستان قادر به رفتن به رستورانت نیستند زیرا مردم با وضعیت بد اقتصادی دچار شده اند.

بزنس انسایدر همچنین به نقل از سازمان ملل متحد نوشته که بر اساس گزارش آخرش، ۹۸ درصد افغانها در حال حاضر به غذای کافی دسترسی ندارند و بیش از ۲۴ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG