لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

اشرف غنی: اجماع ملی راه نجات از وضعیت وخیم فعلی است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان در بیانیه‌اش به مناسبت عید سعید فطر بر حاکمان کنونی کابل انتقاد شدید کرده است.

او در این پیام با اشاره به حملات مرگبار اخیر در شهر‌های مزارشریف، کندز و کابل گفت که تربیت دهشت افگنی به جز از کشته و زخمی شدن مردم نتیجهٔ دیگر ندارد: "ضرب المثل واضح داریم که چاه کن آخر در چاه است. یک بار که دروازهٔ انفجار و انتحار باز شد، دوباره این دیو را در بوتل جا کردن کاریست مشکل. اما راه نجات تنها اجماع ملی و تحمل یکدیگر است."

اشرف غنی: تاکید بر انحصار قدرت، وضع را وخیم‌تر می‌کند.

اما حکومت طالبان پس از این حملات که در نتیجه آن صد‌ها تن کشته و زخمی شدند، ادعا کرد که در تأمین امنیت دست بالا دارد و عاملان این چنین حملات را به زودی بازداشت خواهد کرد.

رئیس جمهور پیشین در ادامه صحبت خود همچنان حاکمان فعلی را به انحصار قدرت متهم کرد و گفت که این گونه نمی‌توان به پیشرفت: "در صورتیکه تاکید سر انحصار قدرت باشد، وضع وخیم‌تر می‌شود. افغانستان عزیز ما که به همهٔ ما تعلق دارد، بدون اجماع ملی راه دیگری برای بیرون رفت از وضعیت فعلی ندارد."

سوال اساسی این است که آیا آقای غنی در زمانیکه در قدرت بود به آنچه که برای بهبود وضعیت افغانستان اکنون پیشنهاد می‌کند توجه و به آن عمل کرده بود؟

احمد ضیا نیکبین کارشناس مسائل سیاسی در مورد چنین می‌گوید: " مسئله اساسی این است که آقای اشرف غنی خود به مثابه یک حاکم انحصارگر در دوران قدرتش به مردم افغانستان معرفی شد. او قدرت را به انحصار خود آورده بود و همین باعث شد که هم فساد هم تضعیف نیروهای امنیتی و هم در کل در ساختار تشکیلاتی دولت یک مشکل اساسی به وجود آمده بود."

هرچند، طالبان تاکنون به این سخنان محمد اشرف غنی تبصره یی نکرده اند، اما پیش از آن گفته بودند که حکومت کنونی آنها سرپرست است، با آنهم افراد از اقشار مختلف در این حکومت حضور دارند.

فاجعهٔ بشری در افغانستان پس از حاکمیت طالبان، موضوع دیگر سخنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع را تشکیل می‌داد. وی با توجه به افزایش فقر در کشور٬ در بیانیه خود ابراز تاسف کرده است.

بحران اقتصادی در افغانستان سبب افزایش گداها در این کشور شده است
بحران اقتصادی در افغانستان سبب افزایش گداها در این کشور شده است

اما منتقدین آقای غنی به این نظر اند که فساد گسترده در حکومت جمهوری و عدم استفاده درست از کمک های وافر بین المللی سبب این افزایش فقر و رکود اقتصادی در کشور شده است.

آقای غنی به تعلیم و تربیه و آموزش نیز اشاره کرده و گفته است که در تمامی کشور‌های اسلامی زمینه آموزش علم و دانش به دختران و پسران فراهم است و نیاز است تا در افغانستان نیز به این امر مهم توجه شود.

حکومت طالبان تا هنوز در مورد اظهارات محمد اشرف چیزی نگفته است.


محمد اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان پس از حاکمیت طالبان در ماه اگست سال گذشته و سقوط جمهوریت، مجبور به ترک کشور شد و در حال حاضر در امارات متحده عربی به سر می‌برد.

او تاکنون در چندین مورد مصاحبه با رسانه ها و ثبت پیام ها٬ نقطه نظرات خود را در مورد وضعیت در افغانستان و راه های بیرون رفت از آن ابراز کرده است.

XS
SM
MD
LG