لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

افزایش انفجارها در مساجد؛ برخی باشنده‌های پروان: از رفتن به مسجد می‌ترسیم


آرشیف- انفجار در یک مسجد در کندز
آرشیف- انفجار در یک مسجد در کندز

شماری از باشنده های ولایت پروان می‌گویند پس از حملات اخیر بر مساجد در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر از رفتن به مسجد می‌ترسند.

غلام سعید ۲۶ ساله باشنده شهر چاریکار مرکز ولایت پروان اهل خانقاه است.

او می‌گوید که پس از حمله اخیر به خانقاه خلیفه صاحب در منطقه سه راهی علاوالدین کابل ترسیده است.

سعید: مردم کوشش نمی‌کنند که به مساجد بروند و ذکر خداوند را کنند بخاطریکه از انفجار ترس دارند."

صدها نمازگزار در آخرین جمعه ماه رمضان در آنجا گرد هم آمده بودند که ناگهان انفجار شد و به اساس گزارش‌های ابتدایی بیش از پنجاه نفر کشته شدند: "نگرانی ما بسیار زیاد است وقتی ما به مسجد رفته نمی‌توانیم و اگر میرویم بسیار با ترس و لرز و مردم هم حالا کوشش نمی‌کنند که به مساجد بروند و ذکر خداوند را کنند بخاطریکه از انفجار ترس دارند."

غلام سعید حمله چند هفته پیش به مسجد صوفیان در کندز را هم به یاد دارد که ده‌ها کشته برجای گذاشت.


او می‌گوید که به علت حمله‌های اخیر یگانه خانقاه‌شان در ساحه هوفیان شریف در پروان فعلاً مسدود شده است: "ما در سابق که به خانقاه میرفتیم تقسیم اوقات منظم داشتیم از طرف شب و روز میرفتیم، اما حالا نمی‌رویم. شخصاً به خودم در خانه اجازه نمی‌دهند که بروم بخاطریکه انتحار و انفجار است. بعضی برنامه هایی که داشتیم از طرف بزرگان (طالبان) بسته شد که انفجار جان مردم را نگیرد."

هیچ گروهی مسئولیت حمله بر خانقاه کابل را نپذیرفته. نوعیت انفجار هم در هاله ابهام ماند.

به اساس گزارش‌ها در چند هفته اخیر هفت حمله در مناطق مختلف افغانستان صورت گرفت که مسئولیت چهار آن را داعش پذیرفته است.

طالبان به مردم اطمینان داده بودند که امنیت برقرار شده است. اما برخی از مردم عادی شک دارند.

یکی از آنان حاجی قندآغای ۵۵ ساله باشنده پروان است: "بسیار نگران و به تشویش استیم افراد کوچک و بزرگ شهید می‌شوند. بر وضعیت‌شان گریه می‌کنیم، قسمی که در کابل، مزار شریف و کندز صورت گرفت. از امارت اسلامی می‌خواهیم که امنیت را تامین کنند."

چشمدید شاهدان انفجار در خانقاه کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

ملا عزیزالله عمر قوماندان امنیه طالبان در پروان در مورد نگرانی مردم گفت: "در رابطه به امنیت ولایت پروان ما به تمام شهروندان ولایت پروان که در مرکز و ولسوالی‌ها زندگی می‌کنند اطمینان می‌دهیم که تدابیر داریم و در رابطه به انفجار هایی که در مساجد صورت گرفته و هموطنان ما که در ولایت پروان زندگی می‌کنند نگران نباشند."

اما این اظهارات برای غلام سعید چندان دلگرم کننده نیست. او می‌گوید که نمی‌تواند که از مسدود ماندن خانقاه‌شان در هوفیان نگران نباشد.

XS
SM
MD
LG