لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

خواست مردم از طالبان: امنیت روزهای عادی را مانند روزهای عید تامین کنید


آرشیف- شماری افراد مسلح حکومت طالبان
آرشیف- شماری افراد مسلح حکومت طالبان

شماری از مردم افغانستان از حکومت طالبان خواسته اند که امنیت مردم را پس از روزهای عید فطر نیز تامین کند.

آنان می‌گویند که روزهای عید خوب گذشت، اما با وجود تضمین‌های طالبان مبنی بر تامین امنیت، در ماه رمضان انفجارها، بمب گذاری‌ها و کشتارهای هدفمند آرامش مردم را از آنان گرفت.

نقیب مومند، نویسنده و از باشندگان ولایت کندز است. او گفت که حکومت طالبان باید در روزهای عادی نیز مانند عید امنیت را تامین کند: "دو روز عید بدون هیچ حادثه‌ای گذشت. درخواست ما از امارت اسلامی افغانستان این است که امنیت روزهای عادی را نیز مانند عید تامین کند تا مردم ما بتوانند در آرامش زندگی خود را بگذرانند."

کریم، فعال جامعۀ مدنی در کابل نیز خواست مشابهی دارد: "افغان‌ها از جنگ و ناامنی خسته شده اند. ما از مقامات امارت اسلامی افغانستان می‌خواهیم که امنیت را در عید و همچنین دیگر روزهای عادی تامین کنند. کسانی را که تهدیدی برای امنیت هستند، دستگیر کنند."

مردم در حالی خواستار امنیت کامل از سوی حکومت طالبان در افغانستان هستند که ماه رمضان برای آنها ماه خونینی بوده است.

بر بنیاد گزارش رادیو آزادی، از آغاز ماه مبارک رمضان تا بیست و چهارم همین ماه ، ۱۱۵ غیرنظامی در بمباران، حملات انفجاری و تیراندازی در افغانستان کشته و ۲۶۸ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

اما پس از بیست و چهارم رمضان نیز کابل و برخی ولایت‌ها گواه انفجارها و ناامنی‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان بودند که تلفات جانی نیز در پی داشتند.

وزارت داخلۀ طالبان می‌گوید، در روزهای عادی نیز امنیت مردم را تامین خواهند کرد.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، کسانی که امنیت مردم را تهدید می‌کنند به گونۀ جدی تحت پی‌گرد قرار دارند: "کسانی‌که امنیت و خوشی مردم را تهدید می‌کنند دستگیر شده اند و عده‌ای زیر تعقیب نیروهای امنیتی هستند که به زودی دستگیر می‌شوند، مردم ما بر این مطمئن باشند."

مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان نیز در یک پیام عیدی‌اش که به روزی یک‌شنبه از طریق تلویزیون ملی به رهبری طالبان نشر شد، به مردم از تامین امنیت اطمینان داد.

اما سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر تاکید کرده است که غیرنظامیان در افغانستان هنوز با تهدیدات جدی امنیتی روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG