لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

جاری شدن سیلابها در ده ولایت افغانستان حدود بیست کشته برجا گذاشته است


وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان می‌گوید، در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در ده ولایت کشور حدود بیست تن جان باخته، ۳۰ تن زخمی شده و دو تن دیگر لادرک اند.

غلام محی الدین باشندۀ منطقه چشمۀ شیر ولایت بغلان و یکی از متضرران سیلاب‌ها است. او می‌گوید، سیلاب‌های اخیر خانه و زمین‌های زراعتی‌اش را تخریب کرده است.

او به رادیو آزادی گفت، وقوع سیلاب‌ها در مناطق مختلف این ولایت سبب تلفات جانی و خسارات مالی به مردم شده است: "خانۀ من را تخریب کرده و در ضمن ۳۰ جریب زمین مرا که لوبیا کشت کرده بودم، از بین برده است، تخریب سیلاب‌ها زیاد است. خانه‌های زیاد مردم را تخریب کرده و حتی باعث تلفات شده است."

شمس الدین: سیلاب آمد خانه‌های ما را تخریب کرد همه دار و ندار ما را با خود برد

وقوع سیلاب‌ها در برخی ولایت‌های دیگر نیز به مردم آسیب رسانده است.

شمس الدین یکتن از متضررین ولایت لوگر به رادیوآزادی گفت: "سیلاب آمد خانه‌های ما را تخریب کرد همه دار و ندار ما را با خود برد حالا ما می‌خواهیم که به مشکل ما از سوی حکومت رسیدگی شود."

در همین حال مسئولان اداره محلی طالبان در پروان از جان باختن سه کودک و زخمی شدن سه کودک دیگر در نتیجۀ سیلاب‌ها در این ولایت خبر داده و گفته اند خسارات مالی نیز به مردم وارد شده است.

علیم احمد زرقاوی رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در ولایت بامیان گفت: "متاسفانه دیروز از اثر سیلاب در هفده دره غوربند حدود یکصدو پنجاه خانه تخریب شدند. در یک خانه دو طفل شهید شده و یک مرد و یک زن زخمی شده اند. و به تعداد یک صد و پنجاه راس مواشی از بین رفته، دوصد جریب زمین زراعتی از بین رفته و سرک بامیان - پروان هم بسته شده بود که توسط ریاست فواید عامه و ریاست حوادث طبیعی به روی عابرین باز شد."

سیلاب در ولایت پروان
سیلاب در ولایت پروان

امرالله نوری بیست و هشت ساله یکی از آسیب دیده گان است.
او در قریه قاق شال ولسوالی شنواری ولایت پروان زندگی می کند. نوری از زیان سیلاب به رادیو آزادی می گوید:
"خود ما و فامیل ما زیادتر خسارتمند شدیم و از لحاظ زمین دهها جریب زمین ما که زراعتی و کشت زار بودند و به ثمر رسیده بودند، سیلاب تمامش را تخریب کرد و از بین برد و خانه های ما را که به بسیار مشکلات ساخته بودیم همه تخریب شد و همچنان خوراک و پوشاک همه چیز را سیل برد."

سیلاب زده ها در ولایت پروان خواهان کمک از سوی حکومت مرکزی طالبان و نهادهای مددرسان ملی و بین‌المللی شدند.

مسلم: تا حال بین ۱۸ تا ۲۰ نفر شهید داریم، ۳۰ تن زخمی شده و ۲ تن لادرک هستند

در همین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان می‌‌گوید، این سیلاب‌ها تلفات جانی و خسارات مالی را در پی داشته است.

شرف الدین مسلم، معین این وزارت با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است: "معلومات ابتدایی را که ما بدست آوردیم تا حال بین ۱۸ تا ۲۰ نفر شهید داریم، ۳۰ تن زخمی شده و ۲ تن لادرک هستند، حدود صد رس مواشی تلف شده است و زمین‌های زراعتی و صد خانه تخریب شده است. تیم‌های ما برای سروی به محل رفته اند."

او گفت که تیم‌های دیگر آنان برای رساندن کمک‌های نقدی به خانواده‌های قربانیان و کمک مواد غذایی به بی‌جاشدگان فرستاده شده اند.

آرشیف- خسارات ناشی از سرازیر شدن سیلاب
آرشیف- خسارات ناشی از سرازیر شدن سیلاب

این در حالیست که ریاست هواشناسی افغانستان به رهبری طالبان از احتمال بارندگی‌های شدید، تند باد و وقوع سیلاب‌های سنگین در روزهای آینده در ۲۷ ولایت افغانستان خبرداده است.

محمد نسیم مرادی کهمردی، آمر پیش‌گویی این ریاست در مورد گفت: "به اساس مدل‌های پیش‌گویی ریاست هوا شناسی احتمال بارندگی‌ها همراه با سیلاب‌های آنی وجود دارد و این بارندگی‌ها تا روز پنجشنبه به طورپراگنده ادامه خواهد داشت."

به اساس معلومات ادارۀ هواشناسی، وقوع سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید در ولایت‌های کابل، بلخ، پکتیا، پکتیکا، خوست، کنر، ننگرهار، نورستان، پروان، بادغیس، غور، فاریاب، جوزجان، پنجشیر، کاپیسا، میدان وردک، لغمان، لوگر، دایکندی، غزنی، بامیان، بدخشان، کندز، تخار، سرپل، سمنگان و بغلان و سالنگ‌ها را پیش بینی و سطح بارندگی‌ها در مناطق مختلف بین (۲۰ تا۶۰ )ملی متر تخمین شده است.

XS
SM
MD
LG