لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

ایالات متحده و ایرلند از ادامه کشتار هزار ها در افغانستان نگران اند


عکس: یکی از افرادی که در حملات اخیر در شمال افغانستان جراحت برداشته است.
عکس: یکی از افرادی که در حملات اخیر در شمال افغانستان جراحت برداشته است.

ایالات متحده امریکا و ایرلند در دو تحرک تازه اما جداگانه بار دیگر موضوع کشتار هزار ها در افغانستان را مطرح کرده و نگرانی های شان را ابراز کرده اند.


توماس ‌ویست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان گفته است که کشتار هزاره‌ها در این اواخر درافغانستان موضوع نگران کننده یی است.

هدف قرار گرفتن هزاره‌ها در برخی حمله‌ها در این اواخر، نقض حقوق زنان و محروم شدن آنان از آموزش و پرورش مواردی اند که امریکاو ایرلند از آن‌ها نگرانی کرده اند.

توماس ‌ویست در حساب تیوترش نوشته است که در چند هفته اخیر هدف قرار گرفتن هزاره‌ها در افغانستان موضوع قابل نگرانی است.

او همچنان خبر داده است که در گفتگویی با شهرزاد اکبر رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دربارهٔ پی‌گیری موارد مربوط به حروم شدن دختران و زنان از آموزش‌ها و نقض حقوق آنان نیز صحبت کرده است.

از سویی دیگر‌ امبرین ناسون سفیر دایمی ایرلند در سازمان ملل متحد در دیداری با ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان افزون بر موضوع چگونگی هدف گرفتن هزاره‌ها در افغانستان درباره نقض حقوق زنان در این کشور نگران است.

نماینده‌گی ایرلند در سازمان ملل در صفحه تیوترش نوشته است که زنان افغان باید از این وضعیت برون آیند و جهان نیز باید دست آنان را بگیرند.

این نگرانی‌ها در حالی اند که در این اواخر چندین حمله بر عبادگاه‌ها و مراکز آموزشیی صورت گرفتند که در آن هم هزاره ها و هم افراد از سایر ملیت ها جان داده اند. مسوولیت بخش اعظم این حملات را شاخه خراسان گروه داعش به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG