لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۱۷

رویا رویی طالبان با زنان؛ حجاب اجباری در افغانستان اعلان شد


بخشی از فرمان طالبان برای حجاب شرعی به زنان در افغانستان
بخشی از فرمان طالبان برای حجاب شرعی به زنان در افغانستان

حکومت طالبان در فرمان رسمی که از سوی رهبری آنان تایید شده، حجاب برای زنان را امر شرعی و رسمی اعلام کرده است. فرمانی که میتواند طالبان را در رویارویی بیشتر با نهاد های مدافع حقوق زنان و کشور های جهان٬ رو به رو بسازد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید، فرمان در مورد حجاب در نتیجه پیشنهاد علمای دینی کشور به رهبر طالبان صادر شده است.

بر اساس این فرمان، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان وظیفه دارد تا حجاب را به گونه جبری بر تمام زنان افغان عملی سازد.

اکنون این وزارت طرحی نیز برای اجباری ساحتن حجاب روی دست گرفته که در آن آمده است "برای زنان مسلمان، اصیل و بالغ رعایت حجاب فرض و ضروری است."

در این طرح چادری یا چادر برقه بهترین شکل حجاب گفته شده و آمده که هر نوع لباسی که بدن را بپوشاند و چسپ نباشد، حجاب محسوب می‌شود.

فرمان طالبان در مورد حجاب شرعی برای زنان
فرمان طالبان در مورد حجاب شرعی برای زنان

خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز شنبه در نشستی برای عملی‌سازی حجاب گفت، آنان تلاش می‌کنند به آنچه اسلام گفته است عمل شود.

"برای ما اصول اسلامی و نظریه اسلامی مهمتر از هر چیز دیگری است، از هر چیز می‌توانیم تیر شویم اما از یک حکم اسلام هم نمی‌توانیم بگذریم."

محمد شریف رییس اداره عالی تمیز در این نشست گفت، رعایت حجاب امر امارت اسلامی نه بلکه امر الهی است که آنان باید پیاده کنند.

عکس آرشیف : زنان افغان در جریان بیست سال گذشته تا حدی به آزادی فردی و اجتماعی دست یافته بودند
عکس آرشیف : زنان افغان در جریان بیست سال گذشته تا حدی به آزادی فردی و اجتماعی دست یافته بودند


تبلیغ طرح حجاب وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از طریق رسانه‌ها اولین گام برای ترویج حجاب تلقی می‌شود، اما مرحله دوم که مرحله تطبیق حجاب است، موارد جبری را نیز به دنبال دارد.

در این بخش آمده: « اگر زنی حجاب را مرعات نکند، خانه‌اش باید شناسایی و به بزرگ خانه توصیه شود، اما در صورت ادامه عدم رعایت حجاب، برای بار دوم سرپرست آن زن احضار می‌شود، برای بار سوم برای سه روز زندانی می‌شود و در صورت تکرار برای بار چهارم به محکمه معرفی می‌شود تا رسما برایش جزا داده شود.

فرمان جدید طالبان٬ جبههٔ جدیدی از رویارویی طالبان با نهاد های دفاع از حقوق زنان را به وجود خواهد آورد

در طرح عملی‌سازی حجاب این هم نوشته شده، زنی که در ادارات دولتی کار کرده و حجاب را مرعات نمی‌کند، از وظیفه برکنار می‌شود.

اما یکی از زنا فعال در کابل که وکیل مدافع است و به دلایل امنیتی نمی‌خواهد هویت‌اش فاش شود به رادیو آزادی می‌گوید، زنان افغان قبلا هم با حجاب بودند و پیش از طالبان هم مسلمان بودند.

"آنان قبلا هم مسلمان بودند، طالبان باشند یا نباشند. بدبختانه طالبان همیشه تلاش می‌کنند تا از آدرس زنان برای خود امتیاز بگیرند. گاهی بحث آموزش را مطرح می‌کنندو گاهی بحث حجاب."

طالبان پیش از این نیز زیر نام توصیه بر زنان افغان محدودیت‌هایی وضع کردند. سفر بدون محرم را بر آنان منع کرده و بسیاری فعالیت‌های دیگر زنان نیز مانند کار در رسانه‌های دولتی و آموزش بالاتر از صنف ششم بر زنان منع شده است.

فرمان تازه طالبان بحث های فراوانی را دامن خواهد زد و رویارویی بیشتر این گروه را با مدافعان حقوق زن در افغانستان و جهان در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG