لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

بانوی اول ایالات متحده به دیدار کشورهای همسایهٔ اوکراین رفته است



جیل بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از کارکرد نهاد های امداد رسان به پناهنده گان اوکراینی ستایش کرد
جیل بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از کارکرد نهاد های امداد رسان به پناهنده گان اوکراینی ستایش کرد

بانوی اول امریکا، طی سفر به رومانیا و سلواکیا، از عملکرد سازمانهای امدادی برای کمک با پناهندگان اوکراینی ستایش کرده و با تعدادی از عساکر امریکایی در منطقه نیز دیدار داشته است.

بجیل بایدن بانوی نخست ایالات متحده که برای تاکید روی حمایت امریکا از پناهندگان اوکراینی در یک سفر چهار روزه به رومانیا و سلواکیا رفته، از سازمانهای خیریه و امداد رسان به خاطر کارشان در کمک با پناهجویان اوکراینی ستایش کرده است.

بانو بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به روز شنبه در سخنرانی اش در سفارت امریکا در شهر بخارست پایتخت رومانیا، تلاشهای سازمان های خیریه را با پناهندگان فراری از تهاجم روسیه بر اوکراین"شگفت انگیز" خواند.

جیل بایدن همچنان با شماری از پناهجویان اوکراینی، اعضای خانواده های آنها، عساکر امریکایی و رهبران رومانیا، ملاقات کرده است.

عکس آرشیف: بخشی از یک کمپ مهاجرین اوکراینی در پولند
عکس آرشیف: بخشی از یک کمپ مهاجرین اوکراینی در پولند

به گفته ادارۀ امور پناهندگان سازمان ملل متحد(UNHCR)، حدود ۸۶ هزار اوکراینی با فرار از جنگ به رومانیا پناهنده شده و یا از این کشور عبور کرده اند.

پابلو زاپاتا ، نماینده رومانیا در یو ان اچ سی آر گفته که روزانه حدود ۷۰۰۰ اوکراینی با عبور از سرحد داخل رومانیا می شوند.

این در حالیست که اولکسی آرستوویچ یک مشاور ارشد ولادیمیر زلنیسکی رئیس جمهور اوکراین دیروز ادعا کرده که نیروهای اوکراینی در حومۀ شهرهای خارکیف و خرسون پیشروی هایی داشته اند. سرگی براتچوک سخنگوی اردوی اوکراین نیز روز شنبه گفت که یک کشتی روسی در نزدیک جزیره مار در بحیرۀ سیاه در نتیجۀ فیر راکت از یک طیارۀ بی پیلوت نوع "بایراکتار" غرق شده است.

روسیه به نوبۀ خود ادعا نموده که یک انبار اسلحه و مهمات نیروهای اوکراینی را نابود کرده که توسط امریکا و اروپایی ها فراهم شده بود.

کشور های اروپایی در تلاش یافتن راه های رهایی از انرژی به روسیه اند.
کشور های اروپایی در تلاش یافتن راه های رهایی از انرژی به روسیه اند.

اتحادیه اروپا اخیراً با اعلام ششمین دور تحریم ها بر مسکو، پلان توقف تدریجی واردات نفت خام و تصفیه شده از روسیه را تا پایان سالجاری اعلام کرد.

این پیشنهاد با مخالفت برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمول سلواکیا، هنگری و بلغاریا مواجه شده است.

ویکتور اوربان، صداعظم هنگری در واکنش به این بسته تحریم ها به رادیوی دولتی آن کشور گفت: "این پیشنهاد به شکل فعلی آن، مانند بمب اتمی است که بر اقتصاد هنگری اصابت کرده است."

بسیاری کشورهای ارویایی٬ ایالات متحده و کانادا از مبارزه اوکراین در برابر تهاجم روسیه حمایت می کنند

میکولاس بیک وزیر دولت در امور اروپا جمهوری چک نیز به رادیو آزادی گفت که به وقت بیشتر برای وضع محدودیت بر واردات انرژی از روسیه، نیاز است.

به سلسلۀ وضع محدویت ها و انجماد دارایی های نهاد ها و افرادی مرتبط با کریملین٬ مقامات ایتالیا دیروز دستور توقیف یک قایق تفریحی ۷۰۰ میلیون دالری را صادر کردند که رسانه ها و فعالان به آن را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مرتبط دانسته اند.

این قایق ۱۴۰ متری دارای دو میدان نشست هلیکوپتر و حوض آببازی است و طی شش ماه گذشته در بندر مارینا دی کارارا(Marina di Carrara) در ایتالیا تحت ترمیم قرار داشت.

تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین که بیش از دو ماه قبل آغاز شد، باعث تنش های شدید بین مسکو و کشورهای غربی شده است.

XS
SM
MD
LG