لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

درگیری ها در برخی ولایات شمال؛ مردم کابل از افزایش بهای مواد خوراکی نگران اند


آرشیف- مندوی کابل
آرشیف- مندوی کابل

در بیش از هشت ماه گذشته بهای مواد خوراکی در افغانستان به خصوص پایتخت این کشور به گونۀ روز افزون در حال افزایش بوده است.

پیش از این تاجران افغان جنگ اوکراین و روسیه را روی قیمت‌ها در منطقه و جهان تاثیر گذار گفته بودند.

اکنون شماری از باشندگان کابل می‌گویند ممکن درگیری‌های تازه در بخش‌هایی از شمال افغانستان میان طالبان و جبهه مقاومت ملی به این مشکل بیفزاید.

اصغر: ترس داریم که راه‌های مواصلاتی در شمال مسدود شوند و بهای مواد خوراکه بیشتر از این افزایش پیدا کند.

اضغر یکی از کارمندان دولت است که ماهانه تا هشت هزار افغانی درآمد دارد و وضعیت اقتصادی‌اش خوب نیست.

او می‌گوید: "همان گونه که ما خبر شدیم که جنگ در شمال کشور جریان دارد ترس از این داریم که مبادا راه‌های مواصلاتی در شمال کشور مسدود شوند و بهای مواد خوراکه بیشتر از این افزایش پیدا کند."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به تازگی از درگیری‌ها میان نیروهای جبهۀ مقاومت ملی و طالبان در ولایت‌های پروان، پنجشیر، تخار و بغلان گزارش‌ شده، اما طالبان گفته اند که درگیری در این بخش‌ها رخ نداده است.

صبغت احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان

صبغت احمدی سخنگوی جبهۀ مقاومت ملی در صفحۀ توییترش نوشته است که در این درگیری‌ها تمامی بخش‌های ولسوالی‌های دره و آبشار به جز مرکزهای آن از ادارۀ طالبان خارج شده است. اما طالبان گفته اند که هیچ درگیریی صورت نگرفته است.

همین موضوع سبب شده که نگرانی‌های اقتصادی میان مردم بیشتر شوند.

یک بانو نیز بدون ذکر نامش به رادیوآزادی گفت همین اکنون نیز بهای مواد خوراکی بلند است و مردم توان خرید را ندارند: "با افزایش درگیری‌ها مردم از گرسنگی خواهند مرد، بدون آن هم مردم در افغانستان مرده بودند و هیچ کس توان خرید آرد ،روغن ،برنج و دیگر مواد مورد نیازخود را ندارند."

او با انتقاد از حکومت طالبان می‌گوید که در چند ماه گذشته تلاش برای جلوگیری از بلند رفتن بهای مواد خوراکی و مدیریت آن انجام نداده است.

پیش از این شاروالی کابل نرخنامه‌یی را برای مدیریت بهای مواد خوراکی به دکانداران توزیع کرد اما به باور شماری آن هم نمایشی بوده است.


عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که وضعیت در ولایت‌های شمالی افغانستان عادی است و مردم هیچ تشویشی از بسته شدن راه‌ها نداشته باشند: "ما به مردم اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی شما به کسی اجازه نمی‌دهد تا راه‌های مواصلاتی را مسدود کنند ما هیچ چنین مشکلی نداریم که راه‌ها مسدود شود و به سبب آن بهای مواد خوراکه افزایش یابد."

این در حالیست که با برگشت طالبان به قدرت در افغانستان بهای مواد خوراکی افزایش یافت.

اکنون قیمت یک بوری آرد ۵۰ کیلویی که پیش از آمدن طالبان ۱۷۰۰ افغانی بود ۲۵۰۰ افغانی است.

یک بوری برنج سه ونیم سیره که ۲۲۰۰ افغانی بود، ۲۹۰۰ افغانی و بهای یک قوطی روغن ۱۶لیتره که ۱۶۰۰ بود اکنون ۲۸۵۰ افغانی است.

به همین گونه بهای مواد سوخت چون تیل و گاز نیز تا نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG