لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

نیویارک تایمز: عید فطر تحت سلطه طالبان نسبت به عیدهای دیگر متفاوت بود


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز مطلبی منتشر کرده زیر این عنوان که عید فطر تحت سلطه طالبان در افغانستان نسبت به عیدهای دیگر متفاوت بود.

در آغاز مقاله نوشته شده که هزاران افغان در روز‌های عید در بس ها پر ازدحام پس از سال‌ها به مناطق دور افتاده سفر کردند تا از نزدیکان‌شان دیدن کنند.

به نوشتهٔ روزنامه نیویارک تایمز، بند امیر پارک ملی افغانستان در عید امسال از گردشگرانی پُر بود که در جریان جنگ‌ها آرزو داشتند که زمانی به آنجا بروند.

مقاله روزنامه نیویارک تایمز در ادامه از سخنان ذوالحجه میرزاده نقل کرده که او با پنج کودک خود می‌خواست به پارک برود، اما جلو او گرفته شد.رزیرا، در دوازه ورودی پارک طالبان به او گفتند که در عید اجازه داخل شدن به پارک را ندارد.

روزنامه به نقل از خانم میرزاده نوشته که می‌گوید، به مشکلات اقتصادی دست به گریبان است، نرخ‌ها بلند رفته، کار پیدا نمی‌شود، دختران او به مکتب نمی‌روند، اما آرزو کرد که در روز عید در پارک با خانواده‌اش میله کند، اما این آرزوی او هم برآورده نشد.

در بخشی از مقاله روزنامه نیویارک تایمز آمده که افغانستان نسبت به گذشته تا حدی امن است، اما میلیون‌ها نفر با قحطی و گرسنگی دچار اند.

نشریه آنلاین لندن اکونومیک چاپ بریتانیا مقاله‌ای را درباره فرمان جدید طالبان در مورد حجاب کامل و اجباری زنان به نشر رسانده است.

واکنش‌های بین‌المللی در باره طرح طالبان در مورد حجاب اجباری زنان، رو به افزایش است.

در کنار کشور ها، سازمان‌ها و شخصیت ها، انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد هم شام شنبه در حساب توییترش در این باره ابراز نگرانی کرد.

در مقالهٔ نشریه لندن اکونومیک آمده که طرح جدید طالبان بر ترس و هراس فعالان حقوق زن مهر تایید می‌گذارد که به باور نویسندهٔ مقاله می‌تواند روابط طالبان با جامعه جهانی را بیشتر پیچیده تر سازد.

بر اساس فرمان تازه رهبر طالبان، زنان می‌توانند، تنها در صورت ضرورت از خانه بیرون آیند.

در این فرمان رهبر طالبان، چادری بهترین نوع حجاب خوانده شده است.

در فرمان آمده که هر گونه جامه که بدن را از سر تا پا بپوشاند، حجاب شمرده می‌شود.

نشریه لندن اکونومیک در ادامه مقاله می‌نویسد که این آخرین مورد از یک سلسله فرمان‌های سرکوبگرانه طالبان است که توسط رهبری آن صادر شده است.

اما به گفتهٔ نویسندهٔ مقاله همه فرمان‌های طالبان اجرا نشده است.

نویسنده مقاله گفته که فرمان منع سفر زنان بدون محرم در ماه گذشته با مخالفت همراه بود که در نهایت این فرمان نادیده گرفته شد.

XS
SM
MD
LG