لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

هشدار امریکا به طالبان: از نقض حقوق بشری زنان و دختران دست بردارید


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، رویکرد طالبان در برابر زنان نقض حقوق بشر است و روابط طالبان با جامعۀ جهانی را تضعیف می‌کند.

ایالات متحده پس از آن چنین هشداری داده که طالبان با صدور فرمانی حجاب را اجباری کردند.

ند پرایس: اگر طالبان از این فیصله‌های خود دست برندارند، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم به افزایش فشار بر طالبان ادامه دهیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا دیروز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که طالبان یک گروه "افراطی" هستند و در شرایطی که بحران اقتصادی در افغانستان و تشکیل حکومت فراگیر ضروری است، طالبان سیاست آزار و اذیت دختران و زنان را در اولویت قرار داده اند.

او از طالبان خواست که از نقض حقوق بشر در برابر دختران و زنان دست بردارند: "ما از نزدیک با متحدان و شرکای خود مشورت کرده‌ایم. اگر طالبان از این فیصله‌های خود دست برندارند، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم به افزایش فشار بر طالبان ادامه دهیم تا بیشتر از هرچیز به وعده‌هایی که به مردم داده‌اند عمل کنند نه اینکه تنها به جامعه جهانی یادآوری شود."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا همچنین گفته که شهروندان افغانستان در سراسر این کشور با این فرمان که محدودیت‌های شدیدی را بر نیمی از جامعه اعمال می‌کند، مخالفت کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که حجاب برای افغان‌ها یک امر خانوادگی است و به معنای افزایش خشونت نیست: "دخالت کشورهای دیگر در این موضوع معقول نیست، هر کشوری قوانین و ارزش‌های خاص خود را دارد، بستگی به منافع کشورها دارد، افغانستان یک کشور مستقل است، احکام اسلامی در این کشور و بر اساس قانون قابل اجرا است."

هر چند فرمان حجاب اجباری طالبان در داخل و بیرون افغانستان واکنش‌های تندی را برانگیخته است، اما آنها برای اجرای این فیصله خود دست به کار شده اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که مسئول اجرای حجاب اجباری است، در صفحۀ توییتر خود نوشته است که سیمینار آموزشی تطبیق حجاب زنان و دختران برای تمامی آمرهای حوزه‌ها و مسئولان ولایتی در کابل آغاز شده و امروز آخرین روز آن است.

فرمان اجباری شدن حجاب از سوی طالبان در کنار ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، نگرانی‌های شهروندان افغانستان و جهان را در بارۀ سرنوشت تلخ دختران و زنان در افغانستان برانگیخته است. موضعی که طالبان در دور نخست حاکمیت‌شان نیز در برابر زنان داشتند.

XS
SM
MD
LG