لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

شماری از استادان مکاتب: از سه ماه به این سو معاشات ما پرداخت نشده است


آرشیف- یکی از مکاتب افغانستان
آرشیف- یکی از مکاتب افغانستان

شماری از آموزگاران در افغانستان شکایت دارند که از سه ماه به این سو حقوق‌شان را دریافت نکرده اند.

این آموزگاران می‌گویند، عدم پرداخت حقوق چند ماه اخیرشان از سوی حکومت طالبان آنان را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرده است.

رنا آموزگار در یکی از مکاتب ناحیۀ یازدهم شهرکابل است. او می‌گوید تا هنوز حقوق ماه دلو و حوت سال گذشته اش را دریافت نکرده است.

او می‌گوید، شوهرش متقاعد است و به جز معاش آموزگاری دیگر درآمدی ندارد تا نیازهای خود و خانواده‌اش را فراهم کند: "ما تقریباً دو ماه شد که معاش ماه دلو و حوت سال گذشته را دریافت نکردیم، ما با بسیار مشکلات روبه‌رو هستیم. حکومت باید توجه کند ما تا کی به این حالت باشیم."

فرید فروتن: با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستم. سه ماه می‌شود که معاش خود را نگرفتیم

فرید فروتن، آموزگار دیگر نیز شکایت مشابهی دارد: "با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستم. سه ماه می‌شود که معاش خود را نگرفتیم یونیسف وعده کرده بود که معاشات ما را می‌پردازد. امارت همین مسئله را بهانه گرفت و معاشات ما را پرداخت نکرد."

پس از تحول جدید و روی کار آمدن حکومت طالبان در ماه اسد سال ۱۴۰۰ معاشات ماه‌های اسد، سنبله، میزان، عقرب و قوس از سوی حکومت طالبان و ماه‌های جدی و دلو از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به آموزگاران پرداخت شد.

وزارت معارف طالبان می‌گوید، حقوق آموزگاران به اساس توافق میان وزارت معارف و صندوق کودکان ملل متحد پرداخت شده است.

عزیزاحمد ریان، سخنگوی وزارت معارف به رادیو آزادی گفت، ممکن معاشات برخی آموزگاران از سوی یونیسف تا هنوز پرداخت نشده باشد: "به همین منظور سه هفته قبل میان ریاست مالی وزارت و ادارۀ یونیسف نشست برگزار شد توافق به همین شد که یونیسف معاشات را که پرداخت نکرده است برای شان به زودی پرداخت کند."

آرشیف - شاگردان در یکی از مکاتب افغانستان
آرشیف - شاگردان در یکی از مکاتب افغانستان

وی افزود که در برخی موردها به دلیل ناوقت رسیدن استحقاق‌ها به وزارت مالیه و یا هم به دلیل ایجاد مشکل تخنیکی در سیستم‌های بانکی، حقوق آموزگاران در زمان معین پرداخت نشده است.

در این حال وزارت مالیۀ طالبان می‌گوید، روند توزیع معاشات مامورین حکومت به گونۀ عادی ادامه دارد.

حامد ارغندیوال، مسؤول بخش مطبوعات این وزارت اما در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرد که علت تاخیر معاشات، دیر رسیدن استحقاق و یا مشکل تخنیکی از سوی اداره‌ها در استحقاق‌ها می‌باشد.

به اساس معلومات وزارت معارف طالبان ، در حال حاضر ۲۴۰ هزار آموزگار در تمام افغانستان وجود دارند که ۳۸ درصد آنان زنان اند.

XS
SM
MD
LG