لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

زلنسکی: نیروهای روسیه از چندین منطقه خارکیف بیرون رانده شدند


یک تانک نیروهای اوکراین
یک تانک نیروهای اوکراین

اوکراین می‌گوید که اردوی این کشور پیشرفت هایی داشته و نیروهای روسی را به تدریج از شهر خارکیف دور می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته است که نیروهای اوکراینی از چهار قریۀ اطراف شهر خارکیف، نیروهای روسیه را بیرون رانده اند. این مناطق از آغاز تهاجم روسیه تحت بمباردمان قرار داشته است.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی دیروز همچنان گفت که از همه مردم می‌خواهد که احساساتی نشوند و نباید چنین توقع داشت که پیروزی ظرف روزها و هفته‌ها به دست آید.

در بندر مهم استراتیژیک ماریوپول، حملات نیروهای روسی بر فابریکۀ فولاد آزوفستال ادامه دارد. آخرین مدافعان اوکراینی در آنجا مستقر هستند.

یکی از دستیاران شاروال ماریوپول گفته که تا هنوز هم حداقل ۱۰۰ فرد ملکی در فابریکۀ آزوفستال گیر مانده اند.

در این حال ادارۀ مدیریت پایپ لاین گاز طبیعی اوکراین گفته که سر از امروز (۱۱ می) انتقال گاز روسیه را از طریق مرکز اصلی نووپسکوف در شرق منطقۀ تحت کنترل جدایی طلبان تحت حمایت روسیه، متوقف خواهد کرد.

به گفته مقامات اوکراینی مرکز نووپسکوف حدود یک سوم گاز روسیه را اداره می‌کند که از طریق اوکراین به اروپای غربی صادر می‌شود.

اما شرکت گازپروم غول دولتی گاز طبیعی روسیه، این رقم را حدود یک چهارم صادارت گاز به اروپای غربی اعلام کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن خبری خود اعلام کرده که روسیه تلاش می‌کند تا نیروهایش را در جزیرۀ "مار" تقویت کند و می‌تواند با راکت‌های کروز دفاع هوایی ستراتژیک و دفاع ساحلی بر مناطق شمال غربی بحیرۀ سیاه تسلط یابد.

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا همچنان گفته که اوکراین توسط طیارات بی‌پیلوت با موفقیت بر خطوط دفاع هوایی و اکمالاتی روسیه در بحیرۀ سیاه حمله کرده است.

ادامه کمک های امریکا به اوکراین

در واشنگتن، کانگرس امریکا برای ادامه کمک‌های نظامی و تقویت دولت اوکراین تلاش می‌کند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده بیش از ۴۰ میلیارد دالر کمک بیشتر به اوکراین را تصویب کرد، این اقدام حالا برای تصویب به مجلس سنا ارائه شده و بعد از تصویب، جو بایدن رئیس جمهور امریکا آن را توشیح خواهد کرد.

در این حال، آوریل هاینز رئیس ادارۀ استخبارات ملی ایالات متحده امریکا به یک کمیته مجلس سنای این کشور گفته، امریکا معتقد است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال آماده شدن برای یک درگیری طولانی در اوکراین است.

هاینز همچنین گفته، انتظار می‌رود که پوتین غیرقابل پیش‌بینی تر شود و می‌تواند دستور حکومت نظامی در روسیه را بدهد.

دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل در اعلامیه‌ای گفته که از آغاز تهاجم ناموجه روسیه در ۲۴ ماه فبروری تا ۹ می، ۳۳۸۱ تن از جمله ۲۳۵ کودک کشته شده‌اند و ۳۶۸۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG