لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

بانکنوت‌های فرسوده در بازار های فراه مشکل ساز شده است


بانکنوت های فرسوده افغانی که در بازار های افغانستان در دوران است.
بانکنوت های فرسوده افغانی که در بازار های افغانستان در دوران است.

پول های کاغذی کهنه و فرسوده در فراه برای مردم و هم برای تاجران و دکانداران درد سر های فراوان آفریده است.

بر اساس اظهارات تاجران و اتحادیه صرافان در فراه٬ تقریبا بخش اعظم بانکنوت های افغانی کهنه و فرسوده شده است.

شیرین خان در جاده مخابرات شهر فراه دکان خوراکه فروشی دارد. او میگوید:

"همین پولی کهنه که است ما نمی توانیم بگیریم اگر بگیریم باز از نزد ما صراف ها نمی گیرند. باز هم که صراف ها بگیرند با کسر می گیرند. ما گرفتار این مشکلات هستیم ."

یکی از دکانداران ولایت فراه که میگوید بانکنوت های کهنه بازار تجارت را در این ولایت متاثر ساخته است
یکی از دکانداران ولایت فراه که میگوید بانکنوت های کهنه بازار تجارت را در این ولایت متاثر ساخته است

فرید احمد یک دکاندار دیگر در شهر فراه می گوید که بیشتر مشتریان دکانش مردمان روستایی و دهقان اند که بانکنوت های کهنه را برای خریداری مواد ضروری به بازار می آورند. وی از حکومت میخواهد راه حلی به این مشکل بیابد:
« تقاضای ما از امارت اسلامی و از حکومت همین است که یک راه حل به همین پول های کهنه پیدا بکند.»

حاجی نور احمد رئیس اتحادیه صرافان فراه به رادیو آزادی گفت که بانکنوت های کهنه ارزش پول افغانی را در برابر اسعار خارجی کاهش داده است٬ او به ادامه افزود:

« ما چند نفر از صرافان به دافغانستان بانک رفتیم، مشکل یاد شده را با مدیر دافغانستان بانک در شعبه آن در فراه شریک ساختیم. ما گفتیم که این مشکل بین مردم است، این پول از ملت است. اگر ما نگیریم یک مشکل کلان است همین حالا هم سبب این شده که داد و گرفت پول کهنه و نو بیخی در بین اسعار خارجی ارزش پول افغانی را پایین آورده است."

در حال حاضر ۳۶۰ میلیارد افغانی در بازار های افغانستان در دوران است که گفته میشود بخش اعظم آن کهنه و فرسوده است

خواستم در این مورد نظر مسئولان بانک های خصوصی و دولتی در فراه را نیز بپرسم، اما آنها به رادیو آزادی گفتند که اجازه مصاحبه با رسانه ها را ندارند.

مسئولان دافغانستان بانک یا بانک مرکزی افغانستان که تحت مدیریت حکومت طالبان قرار دارد در مورد این که چه مقدار پول افغانی در این بانک وجود دارد، چیزی نگفته اند، اما برخی منابع حکومتی که نخواستند از آنها در گزارش نام گرفته شود به به رادیو آزادی گفته بودند که در حال حاضر ۳۶۰ میلیارد افغانی در بازارها در گردش است.

به اساس گزارش‌ها، قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، در نظام پیشین بانکتوت افغانی در کشور های چون فرانسه، بریتانیا، جرمنی و پولند به چاپ می‌رسید، اما حال مشخص نیست که حکومت سرپرست طالبان بانکنوت‌های جدید را در کدام کشور چاپ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG