لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

علمای شیعه خواستار هماهنگی در عملکرد طالبان شدند


عکس آرشیف: شورای علمای شیعه افغانستان
عکس آرشیف: شورای علمای شیعه افغانستان

به دنبال برهم خوردن یک نشست شورای علمای شیعه در کابل٬ اعضای این شورا از حکومت طالبان خواستند تا در هماهنگی با نماینده گان اهل تشیع عمل کنند تا از تکرار چنین رویداد هایی جلوگیری شود.

یکی از کمیسیون های شورای علمای شیعه به روز جمعه نشستی را برای مطالبات مردم و ارایهٔ آن به طالبان برگزار کرده بود که توسط برخی از افراد طالبان در محل بر هم خورد و این مسئله باعث ایجاد نگرانی در خصوص برگزاری جلسات بعدی گردید.

طالبان پذیرفته اند که علت برهم خوردن نشست شورای علمای شیعه در کابل٬ نبود هماهنگی میان افراد طالبان بوده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، کسانی که باعث اخلال این جلسه شده بودند،‌ بازداشت شده اند.

« یک سوی تفاهم شده بود، یک ارگان اجازه داده بود برای شان تا جلسهٔ‌ خود را داشته باشند، ارگان دیگر که خبر نداشت رفته و برای شان گفته بودند که جلسه نداشته باشند، بعدا سو تفاهم رفع شد و جلسه برگزار شد.»

با این حال، یاسر محسنی از افراد سرشناس جامعه شیعه در کابل با آن‌که روابط میان شیعه‌یان و طالبان را مسالمت آمیز و حسنه عنوان می‌داند در صحبت با رادیو ازادی گفت، طالبان باید برای جلوگیری از این گونه رویدادها هماهنگی بیشتر باهم داشته باشند.

« عموما این کارها صورت می‌گیرد به نظر من عدم هماهنگی میان سطوح مختلف باعث ایجاد چنین حوادثی میشود».

این رویداد پس از آن به وقوع پیوسته است که هفتهٔ پیش امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ‌ حکومت طالبان با شماری از عالمان و بزرگان اهل تشیع در کابل دیدار کرد و به آنان گفت که هیچ تفاوتی میان آنان و دیگر شهروندان افغانستان نخواهد بود و امنیت مکان های مذهبی نیز تامین میشود.

پیش از این نگرانی‌ها از چگونگی تأمین امنیت مکان‌های شیعه‌ها در سراسر کشور مطرح شده بود زیرا٬ تعدادی از ولایات به شمول کابل صحنه حملات خونین به مساجد اهل تشیع بوده است.

XS
SM
MD
LG