لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

صرافان سرای شهزاده دست به اعتصاب کاری زدند


آرشیف - مارکیت صرافی سرای شهزاده کابل
آرشیف - مارکیت صرافی سرای شهزاده کابل

صرافان سرای شهزادهٔ‌ کابل در اعتراض به طرح بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان اعتصاب کاری کردند.

عبدالرحمان زیرک، سخنگوی اتحادیهٔ صرافان سرای شهزاده امروز یکشنبه (۲۵ ثور) در یک پیام ویدیویی که به رادیو آزادی فرستاده، گفته است، تا زمانی که رهبری حکومت طالبان موضوع جواز صرافان را با وزارت مالیۀ حکومت سرپرست طالبان و بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان حل و فصل نکند، فعالیت آنان در سراسر افغانستان متوقف خواهد شد.

آقای زیرک به رادیو آزادی گفت که این تصمیم در نشست رهبری اتحادیهٔ صرافان در تمام ولایات افغانستان گرفته شده است: "طرح دافغانستان بانک برای جواز که با داشتن و نمایش دادن پول گزاف تطبیق شده است، یعنی این که هر صراف در مقابل فعالیتش ۵ میلیون افغانی ضمانت برای بانک مرکزی بدهد، دوصد هزار افغانی هزینهٔ جواز کاغذی را تحویل بدهد و ۵۰ میلیون سرمایه‌اش را برای کار نمایش بدهد، صرافان توانایی پوره کردن این شرایط را نداشتند، در کنار این بعضی مشکلات تخنیکی هم بود که به دلیل کمبود وقت بعداً همراه تان شریک خواهیم کرد، بناءً تا زمانی که بانک مرکزی طالبان و وزارت مالیه آنان مشکلات ما را حل نکنند ما به کار خود ادامه نمی‌دهیم."

او فزود که این کار آنان به معنای مخالفت با طالبان نیست و حق صرافان است تا برای پیشبرد کار شان شرایط‌ شان را پیشنهاد کنند.

یک صراف: نیروهای طالبان به اجبار سرای شهزاده را توسط صرافان باز کرد

با این حال شماری از صرافان سرای شهزادۀ کابل این تصمیم بانک مرکزی را چالش برانگیز دانسته و به رادیو آزادی گفتند، بحران اقتصادی افغانستان نیز بالای آنان تاثیر منفی گذاشته و طرح بانک مرکزی افغانستان زیر مدیریت طالبان برای آنان قابل قبول نیست.

یک تن از صرافان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست هویتش فاش شود به رادیو آزادی گفت: "صرافانی هستند که با سرمایه بسیار کم کار می‌کنند، وضعیت اقتصادی هم خراب است، نمی‌توانند که از چنین شرایط بیرون شوند، بدین لحاظ اگر به خواست‌های شان توجه نشود طبعاً معلوم‌دار است که اوضاع چنین خواهد بود."

یکی دیگر از صرافان که او نیز از فاش شدن هویتش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت، هرچند آنان دست به اعتصاب کاری زدند، اما نیروهای طالبان به اجبار سرای شهزاده را توسط صرافان باز کرد: "صبح امارت اسلامی آمد و سرای را به زور سر صرافان باز کرد، فعلاً سرای باز است، اما از الف تا ی همه دکان‌ها بسته است، مشکلات از خاطر جواز است."

صابر مومند سخنگوی بانک مرکزی تحت اداره حکومت سرپرست طالبان امروز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، صرافان و شرکت های خدمات پولی که از بانک مرکزی جواز فعالیت گرفته اند کار شان بطور عادی ادامه دارد.

او در ادامه گفت: " تمام مارکیت های صرافی و خدمات پولی به شمول سرای شهزاده در کشور باز می باشد. صرافان و شرکت های خدمات پولی که از بانک مرکزی جواز فعالیت گرفته اند کار شان بطور عادی ادامه دارد. عدۀ از اشخاص که صرافی ها و خدمات پولی را مسدود می کنند مشکلات شخصی شان است. صرافی ها و شرکت های خدمات پولی که جواز فعالیت نداشتند، مسدود شده اند."

چندی پیش کمیسیون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت سرپرست طالبان به بانک مرکزی افغانستان زیر مدیریت طالبان و اتحادیهٔ صرافان وظیفه سپرد تا طرح این بانک برای فعالیت صرافان را یک بار دیگر مرور کنند.

گزارش: خجسته کبیری

XS
SM
MD
LG