لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

نیویارک پست: فرمان طالبان در مورد حجاب افغانستان را به قرون وسطی می‌کشاند


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

برخی از نشریه‌های جهان به افزایش محدودیت‌های طالبان بر زنان در افغانستان توجه کرده اند.

نیویارک پست نوشته که در امریکا و برخی از کشورهای اروپایی بر سر حق سقط جنین صحبت می‌شود در حالی که در افغانستان بسیاری از زنان از کار و آموزش محروم شده اند و حال حتی اجازه ندارند که با چهره برهنه از خانه بیرون شوند.

نویسنده به فرمان تازه طالبان در مورد حجاب اجباری اشاره کرده است.

بسیاری از زنان می‌گویند که طالبان پس از بازگشت به قدرت برای محدود کردن حقوق زنان فرمان پشت فرمان صادر می‌کنند.

نیویارک پست فرمان تازه طالبان در مورد حجاب را بخشی از اقدام‌های دانسته است که به باور نویسنده افغانستان را به قرون وسطی می‌کشاند.

در مطلب آمده است که طالبان عمدتاً زنان را به مثابه ملکیت مردان می‌بینند.

نیویارک پست وضع فعلی را نتیجه طبیعی فیصله پارسال جو بایدن رئیس جمهور امریکا دانسته که به اساس آن نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شدند.

نیویارک پست گفته است در حالی که بحث‌ها در مورد حق سقط جنین در ستره محکمه امریکا جریان دارد، باید در مورد اوضاع غم انگیز زنان افغان هم فکر شود.


یورو ایشیا رویو در مورد ادعاها در باره روابط میان طالبان پاکستانی و استخبارات حکومت مخلوع افغانستان و استخبارات هند نوشته است.

در مطلب آمده که پیش از پانزدهم اگست پارسال، اردوی پاکستان به طور پیوسته ادعا می‌کرد که اداره امنیت ملی حکومت مخلوع افغانستان و استخبارات هند از طالبان پاکستانی حمایت می‌کنند.

اما در ادامه می‌خوانیم که پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان در پانزدهم ماه اگست پارسال، حمله‌های طالبان پاکستانی علیه نظامیان پاکستان بیش از پیش افزایش یافت.

در مطلب یوروایشیا رویو آمده که طالبان پاکستانی پذیرفته اند که در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۸۲ حمله به نیروهای امنیتی پاکستان کرده اند که جان ۵۰۹ نظامی پاکستان را گرفته است.

به اساس مطلب، اردوی پاکستان گفته که در برابر مخالفان مسلحش از جمله جدایی طالبان بلوچ یا طالبان پاکستان دست بالا دارد، اما در مطلب آمده که اکنون اردوی پاکستان به گفت‌وگو با این گروه‌ها گردن نهاده است.

XS
SM
MD
LG