لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

گروه ۷ به طالبان: حجاب اجباری را لغو و مکاتب دختران را باز کنید


هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان از رفتار طالبان در بخش حقوق بشر در افغانستان به ویژه با دختران، زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی انتقاد کرده اند.

وزیران خارجۀ گروه ۷ که در جرمنی گردهم آمدند، در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواسته اند تا هر چه زودتر از تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم عقب نشینی کنند. آنها همچنین خواسته اند که طالبان فرمان خود را در مورد حجاب اجباری لغو کنند.

این گروه از طالبان می‌خواهد که برای تلاش‌های معنادار برای دولت فراگیر، حاکمیت قانون و جامعۀ مدنی برای ثبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بلند مدت کار کنند و در کنار آن برای حقوق زنان از جمله آموزش زنان و دختران، تلاش کنند.

در بیانیه ۷ کشور بزرگ اقتصادی جهان آمده: "ما از عدم مشارکت سیاسی همه طرف‌ها در افغانستان و نبود دولت همه شمول، وخامت اوضاع اقتصادی، انسانی و اجتماعی و حضور گروه‌های تروریستی در این کشور نگران هستیم."

گروه ۷: القاعده، داعش و گروه‌های وابسته به آنها هنوز هم تهدید جدی برای کشورهای جهان اند.

گروه ۷ همچنین تشدید خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرده و افزوده است که حملات مکرر تروریستی اقلیت‌های قومی و مذهبی را هدف قرار می‌دهد و از خاک افغانستان تهدیدی برای سایر نقاط جهان است.

گروه ۷ که شامل کشورهای کانادا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، جاپان، بریتانیا و امریکا است، در نشست روز یک‌شنبۀ خود تاکید کرد که القاعده، داعش و گروه‌های وابسته به آنها پس از به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته ، هنوز هم تهدید جدی برای کشورهای جهان هستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیست: "ما به تکرار می‌گوییم که خاک افغانستان علیه کسی استفاده نمی‌شود و به هیچ کشوری از طرف ما مشکلی ایجاد نخواهد شد. ما در این مورد جدی هستیم."

هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان نیز تروریسم را محکوم کرده و متعهد شده اند که از هیچ تلاش برای پیشگیری و مبارزه با آن دریغ نکنند.

گروه ۷ تاکید کرده که تمام اقدامات ضد تروریسم باید مطابق با قوانین بین‌المللی باشد و عواملی که در تامین مالی تروریسم نقش دارند باید مورد توجه قرار گیرند.

پیش از این، شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنتاگون و سایر کشورها گفته بودند که طالبان حتی پس از به قدرت رسیدن نیز روابط خود را با القاعده قطع نکرده اند.

XS
SM
MD
LG