لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

دو پناهندهٔ ایرانی در کابل بازداشت شده اند؛ طالبان: حقیقت ندارد


همایون زارعان پناهنده ایرانی در افغانستان که گفته میشود از سوی طالبان بازداشت شده است
همایون زارعان پناهنده ایرانی در افغانستان که گفته میشود از سوی طالبان بازداشت شده است

گزارش های منتشر شده است که طالبان دو تن از شهروندان ایران را که در افغانستان به عنوان پناهنده زنده گی می کردند٬ بازداشت کرده و به محل نا معلومی منتقل کرده اند٬ چیزی که طالبان آن را رد کرده اند.

شماری از دوستان نزدیک همایون زارعان، موسیقی‌دان و پناهندۀ ایرانی در افغاستان ادعا می‌کنند که طالبان او و کمال خاکی شهروند دیگر ایران را در افغانستان بازداشت کرده اند.

یکی از دوستان آقای زارعان که به علت حساسیت موضوع می‌خواهد نامش در گزارش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت، حدود ۲۰ تن از افراد واحدهای ویژۀ طالبان شنبه شب به خانۀ آقای زارعان در کارته نو شهر کابل یورش بردند.

به گفتۀ او٬ با آنکه افراد طالبان در جریان بازرسی کدام مورد جرمی نیافتند، اما آقای زارعان و آقای خاکی را باخود به جای نامعلومی بردند. وی به ادامه افزود:

"مشخص نیست که دلیل یورش طالبان و ربودن آقای زارعان از خانه‌اش با آنکه سند اقامت قانونی و سند پناهندگی در افغانستان دارد چیست؟. نگرانی‌های که آقای زارعان داشت این بود که ممکن طالبان در یک تبادله یا معامله پناهنده‌های سیاسی را به گونۀ جمعی یا یکی-یکی به دولت ایران بسپارد. دیگر نگرانی‌اش فعالیت‌های هنری‌اش بود که حرام دانسته می‌شد. گاهی فکر می‌کرد فعالیت‌های سیاسی که در برابر حکومت جمهوری اسلامی داشته همواره جانش در خطر است و همینگونه کمال خاکی نگرانی شدیدی نسبت به خود و کودکانش داشت."

همایون زارعان در بخش موسیقی، تیاتر و شعرنویسی صنف‌های رایگان برای علاقمندان افغان برگزار می‌کرد.

همایون زارعان در مدت حضورش در افغانستان در بخش موسیقی، تیاتر و شعرنویسی صنف‌های رایگان برای علاقمندان این بخش‌ها برگزار می‌کرد.

او پس از فرار از ایران از هشت سال بدینسو در افغانستان زندگی می‌کرد و کمال خاکی هم از چهار سال به این سو در افغانستان پناهندۀ سیاسی بود.

به گفتۀ نزدیکان آنان این دو شهروند ایران درب هر نهاد و سازمان حقوق بشری را برای رفتن به یک کشور امن دیگر کوبیدند، اما تلاش‌هایشان نتیجه نداد.

به گفتۀ نزدیکان آقای زارعان اگر برای این دو پناهندۀ سیاسی ایران اتفاقی رخ دهد، مسئول آن نهادها و سازمان‌های حقوق بشری خواهند بود.

اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان بازداشت این دو پناهنده سیاسی را رد می‌کند.

"به نام زارعان هیچکس گرفته نشده است و این موضوع حقیقت ندارد."

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان چندین بار موضوع بازداشت‌ها را رد کرده اند ما بعدآ دیده شده که چنین کاری را کرده بودند.

این درحالیست که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سعد خالدی، یک پناهندۀ سیاسی ایران که از ۲۰ سال به این سو در افغانستان زندگی می‌کرد، به گونۀ مرموزی در کابل کشته شد.

همچنان شماری از فعالان سیاسی پاکستان به شمول فعالان بلوچ آن کشور چون عبدالرزاق بلوچ در کابل و بخش‌های دیگر کشور ترور شدند. طالبان به موارد مشخص این قتل‌ها به پرسش‌های رادیو آزادی در آن زمان پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG