لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

سیگار عوامل فروپاشی اردوی حکومت پیشین افغانستان را برجسته ساخت


آرشیف - شماری از نیروهای اردوی ملی پیشین افغانستان
آرشیف - شماری از نیروهای اردوی ملی پیشین افغانستان

سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش سه ماهۀ خود عوامل سقوط اردوی افغانستان را مشخص کرده است.

سیگار بیرون شدن سربازان امریکایی را آن هم به یکبارگی عامل بنیادی از هم پاشیدن اردوی افغانستان عنوان کرده است.

سیگار اما این را هم گفته است که نیروهای افغان به خاطر پائین بودن مورال، بی‌باوری‌های داخلی و کاهش حملات هوایی ایالات متحده امریکا از هم پاشیده است.

این گزارش به اساس ارزیابی‌های مقامات بلند پایۀ پنتاگون پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی و شرکای آن از افغانستان تهیه شده است.

سپکو: بیشتر افغان‌ها فکر می‌کنند که توافق میان امریکا و طالبان یک عمل نادرست و نشان دهندۀ این بود که امریکا هنگام خروج از افغانستان این کشور را به یک دشمن واگذار می‌کند.

تصمیم خروج سربازان امریکایی از افغانستان نتیجۀ توافق میان امریکا و نمایندگان طالبان در دوحه بود که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا امضا و در زمان ریاست جمهوری جو بایدن عملی شد.

جان سپکو سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش خود افزوده که شرط خروج سربازان امریکایی در صورت تعهد طالبان مبنی بر قطع رابطه‌اش با القاعده و داعش در توافق‌نامۀ دوحه در روابط امریکا و افغانستان بی‌اعتمادی ایجاد کرده است.

به قول سپکو، هر چند بیشتر ماده‌های این توافق‌نامه هنوز هم پنهان نگهداشته شده است، اما بیشتر افغان‌ها فکر می‌کنند که توافق میان امریکا و طالبان یک عمل نادرست و نشان دهندۀ این بود که امریکا هنگام خروج از افغانستان این کشور را به یک دشمن واگذار می‌کند.

چیزی که سیگار می‌گوید، این موضوع بر مورال نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاثیر بد داشته است.

اما مقام‌های امریکایی بار بار از بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان حمایت کرده و آنرا یک تصمیم بجا خوانده اند.

به تازگی روز گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در یک نشست خبری گفت که تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریکا در مورد بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان یک تصمیم بجا بود. به گفته او امریکا در افغانستان به اهداف خود دست یافت و نمی‌توانست این جنگ طولانی مدت را تمدید کند.

در گزارش اداره سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان به حمایت از نیروهای افغان، کاهش حملات هوایی امریکا و حتی پایان یافتن آن هم اشاره شده و افزوده شده که ۹۸ درصد حملات حمایتی امریکا از نیروهای افغان در یک شبانه روز متوقف شد.

در گزارش یادآوری شده است که در سال ۲۰۱۹ میلادی امریکا به حمایت از نیروهای افغان ۷۴۳۲ حمله هوایی انجام داد، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی این رقم به ۱۶۳۱ حمله کاهش یافت.

نزدیک به نصف این حملات قبل از توافق صلح با طالبان یعنی قبل از ماه فبروری سال ۲۰۲۰ انجام شده بود.

سیگار نوشته است که به اساس توافق انجام شده با طالبان، طیاره‌های امریکایی نمی‌توانستند که گروهی از طالبان را هدف قرار دهند که در فاصلۀ ۵۰۰ متری نظامیان افغان و متحدان‌شان قرار داشتند.

گزارش افزوده است که این کار به نفع طالبان واقع شد تا واحدهای نظامی نیروهای افغان را هدف قرار دهند.

آرشیف - افراد مسلح حکومت طالبان
آرشیف - افراد مسلح حکومت طالبان

سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش خود نوشته است، "طالبان بیشتر ولایات و ولسوالی‌ها را از راه پیروزی نظامی تصرف نکردند، و سوی مقام‌های حکومتی، بزرگان قومی و فرماندهان نیروهای امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان خبر تسلیمی را داده بودند.

به اساس معلومات سیگار، امریکا در ۲۰ سال گذشته برای بازسازی افغانستان ۱۴۶ میلیارد دالر را به مصرف رساند که حدود ۹۰ میلیارد آن در ساخت یک اردوی ۳۰۰ هزار نفری مصرف شد.

در جنگ افغانستان ۲۴۴۳ سرباز امریکایی و ۱۲۴۴ سرباز متحدانش کشته شدند، اما جان سپکو قبلاً به اساس تخمین این را هم گفته بود، احمتال می‌رود که ۶۶ هزار نظامی افغان و ۴۸ هزار غیرنظامی هم در این جنگ کشته شده باشند.

XS
SM
MD
LG