لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

اردوی روسیه در شهر ماریوپول اوکراین ادعای پیروزی کرد


تهاجم ارتش روسیه به اوکراین٬ بخش های زیادی ازا ین کشور را به ویرانه مبدل کرده است
تهاجم ارتش روسیه به اوکراین٬ بخش های زیادی ازا ین کشور را به ویرانه مبدل کرده است

روسیه با تشدید حملات در شرق اوکراین می گوید که همه مناطق شهر ماریوپول در جنوب اوکراین را به تصرف خود در آورده است.

تصرف کامل این شهر ساحلی ، بزرگترین دست آورد اردوی روسیه از آغاز حمله به اوکراین پنداشته می شود. اما کارشناسان نظامی به این باوراند که اعلان پیروزی با تصرف ماریوپول بیشتریک شکل نمادین دارد.

روسیه با حملات هوایی و زمینی پیهم خود شهر ماریوپول را به خاک یکسان کرده است. تخمینا بیست هزار غیرنظامی در این شهر کشته شده اند.

حدود بیست هزار غیرنظامی در ماریوپول کشته شده اند.

سرگی شویگو ، وزیردفاع روسیه از تصرف کامل فابریکۀ فولاد آزوفستال آخرین سنگر مقاومت نیروهای اوکراینی درشهر ماریوپول خبر داد .

اعلامیه وزارت دفاع روسیه گفت که با تسلیم شدن آخرین دسته ۵۳۱ نفری مدافعان شهر ماریوپول ، شمار مجموعی تسلیم شدگان به ۲۴۳۹ تن رسید.

ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین


اگرچه مقامات اوکراین کدام تبصره فوری دراین مورد نکرده اند ولی رئیس جمهور زلینسکی قبلا گفته بود که مدافعان در تاسیسات آزوفستال از قوماندانان اردو دستور واضح دریافت کردند که می توانند از تاسیسات خارج شوند وزندگی خود را نجات دهند.

مقامات روسیه گفته اند که برخی از این اسیران را به اتهام جنایت جنگی محاکمه خواهند کرد.


کارشناسان نظامی به این باوراند که روسیه به یک پیروزی در نبرد اوکراین ضرورت داشت چون این جنگ خلاف تصور مقامات روسیه برای این کشور خیلی گران تمام شده است .

آنها می افزایند که اعلان پیروزی در ماریوپول می تواند صرف یک معنای سمبولیک داشته باشد چون این شهر ازچندین هفته به این سو عملا در دست نیروهای روسی بود.

اردوی روسیه برای تسخیر آخرین مناطق زیرتصرف نیروهای اوکراینی درولایت لوهانسک نیز عملیات خود را شدت بخشیده است که بزرگترین حمله برای تصرف این مناطق از آغاز جنگ به این سو پنداشته میشود .

سیرهی هایدای والی لوهانسک در یک پیام خود در تیلیگرام نوشت که اردوی روسیه به حملات شدید برای تخریب شهرک سیویردونیتسک دست زده است.

وی افزود که شدت آتشباری دوبرابر شده ونیروهای روسی مناطق مسکونی را خانه به خانه ازبین می برند.

اوایل امروز زنگ خطر درپایتخت کییف وبیشترین مناطق اوکراین به شمول شهر ساحلی اودیسا درجنوب به صدا درآمد.

XS
SM
MD
LG