لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

صدای انتقاد از داخل حکومت طالبان؛ ستانکزی: نیمی از جامعه از حق تحصیل محروم شده اند


شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان

شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان کارهای انجام شده از سوی طالبان را بسنده نمی‌داند و می‌گوید باید کارهای بیشتری از سوی طالبان انجام شود.

آقای ستانکزی همچنین در یک گردهمایی امروز یکشنبه در کابل به مناسبت ششمین سالگرد کشته شدن اخترمحمد منصور رهبر پیشین طالبان در باره حقوق زنان در افغانستان به ویژه حق آموزش آنان سخن گفت.

ستانکزی: در افغانستان آموزش وجود دارد، اما هیچ کس حقوق زنان را نمی‌دهد.

او گفت که شماری از زنان و دختران در افغانستان حق تحصیل ندارند و این حق باید به آنان داده شود: "هیچ کس حقوق شرعی زنان را به آنان نداده است، هیچ‌کس به آنان حق تحصیل نداده است. در افغانستان آموزش وجود دارد، اما هیچ کس حقوق زنان را نمی‌دهد. حقوق آنان را برای شان بدهید، این زنان در کجا اسلام را مطالعه می کنند؟ البته که در مدرسه و مکتب آموزش و پرورش می‌بینند و این وظیفۀ حکومت است. این‌که جلو فساد را در جایی که موجود است بگیرند، اما به این معنا نیست که نیمی از جامعه را از آن حذف کنند، به زنان باید این حقوق داده شود حقوقی که خدا، رسولش و سنت افغانی داده است."

آقای ستانکزی افزون بر آموزش زنان، از امور سیاسی، اقتصادی و نظامی حکومت طالبان نیز به شدت انتقاد کرد.

او گفت، کارهای انجام شده در هشت ماه گذشته بسنده نیستند و مردم خواهان کار بیشتر هستند.

وی گفت که ادامۀ وضعیت موجود مردم را از دولت دور خواهد کرد و عمر یک نظام را کوتاه می‌سازد.

این نخستین بار است که یک مقام طالبان در یک نشست با این صراحت از کارهای حکومت طالبان انتقاد می‌کند.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان، محدودیت‌های گونه گون بر زنان اعمال شد که واکنش‌های گستردۀ را در داخل و بیرون از کشور برانگیخت.

بستن درب مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم یکی از این محدودیت هاست که تا کنون ادامه دارد.

محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

در همین حال محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در جریان سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست تا با افغانستان به یک تعامل برسند.

وی از ایالات متحده امریکا خواست تا به وعده‌های خود با مردم افغانستان عمل کند: "خطاب به کشورهای منطقه و جهان که بر افغانستان تحریم وضع کرده‌اند، برای افغانستان توطئه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این کشور پیش برود می‌گویم که بیاید در میدان، مردم افغانستان را از خود دور نسازید، اگر امریکا است، اروپا است و اگر دیگر کشورها است آنان باید مفکوره خود را در برابر افغانستان که ۲۰ سال پیش داشتند تغییر دهند."

ملا یعقوب این سخنان را در حالی بیان کرد که بیش از ۹ ماه از برقراری حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هنوز حکومت آنان را هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد تا با رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و قطع رابطه با گروه‌های هراس افگنی، حکومت فراگیر تشکیل دهد تا زمینه‌ها برای به رسمیت شناختن حکومت آنان فراهم شوند.

XS
SM
MD
LG