لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

سیلاب ها و طوفان دهقانان را در افغانستان خسارمند کرده است


آرشیف- سرازیر شدن سیلاب در ولایت بدخشان. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- سرازیر شدن سیلاب در ولایت بدخشان. عکس جنبه تزئینی دارد

مسئولان وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که سیلاب‌ها و طوفان اخیر دهقانان و مالداران را خساره مند کرده است.

اسد الله یک تن از دهقانان ولایت کندز است. کشت و زراعت منبع اصلی درآمد او و دیگر دهقانان است که به گفته وی طوفان و سیلاب‌های اخیر خسارات زیاد به آنان وارد کرده.

اسد الله به رادیو آزادی گفت:" یک تن از این دهقانان امروز پیش من آمده بود که یک درخت من را ۷۰ هزار می خرید امروز در ۲۰ هزار هم نمی‌خرند، این نقص؛ این گندم و برنجش هم همینطور هیچ امکان ندارد که در گندم و برنج و اینها نقص نرساند."

مسئولان وزارت مبارزه با حوادث طبعی حکومت طالبان می‌گویند طوفان و سیلاب‌های اخیر در ۱۷ ولایت بوده.

شراف الدین مسلم معین وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان همچنان می‌گوید در پی این طوفان و سیلاب‌ها خسارات هنگفتی مالی در بخش زراعت و مالداری وارد شده است.

آقای مسلم به رادیو آزادی گفت:" خسارات مالی در اکثر ولایات به اثر طوفان‌ و باد سریع و تیز بوده در ولایات شمال باز از سیلاب و بارش مردم متضرر گردیده، تلفات جانی آنقدر ندارد در بعضی ولایات مجروحین دارد که ۳ تن مجروحین اند."

وی افزود راه‌های مواصلاتی هم در برخی ولایات بسته شده اند.

به گفته معین وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان کمک‌های اولیه از سوی آنان به آسیب دیدگان توزیع گردیده و برخی موسسات هم همکاری‌های با مردم داشتند که سروی‌ها تا هنوز جریان دارد.

این در حالی است که حوا یک تن از زنان زراعت پیشه در ولسوالی مالستان ولایت غزنی از خشکسالی، ناداری و نرسیدن کمک‌های لازم به دهقانان شاکی است.

این خانم زراعت پیشه می‌گوید دو سال است بخاطر خشکسالی نتوانسته زمین‌هایش را کشت کند و حالا با چالش آب آشامیدنی نیز روبرو اند: "آب نیست، خشکسالی است، دو سال شده نه کشت کردیم نه گندم نه نی شکر نه نان خوردن پیدا می‌شود دیگر خیلی بد بختی است. نه مال نگهداری کرده می توانیم نه گاو نگهداری کرده می توانیم. خاک بار و خاک شار است که آب پیدا نمی‌شود."
.
موج طوفان و سیلاب در ولایات افغانستان در دو روز اخیر آغاز شده که کندهار، هلمند، ارزگان، فراه، نیمروز و پکتیا را بیشتر طوفان‌ها آسیب زده و کندز، تخار، فاریاب و بدخشان را سیلاب‌ها خساره رسانده است.

XS
SM
MD
LG