لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

سهیل شاهین: هند روابطش را با حاکمان نظام پیشین افغانستان قطع کند


سهیل شاهین، مسئول دفتر سیاسی طالبان در دوحه
سهیل شاهین، مسئول دفتر سیاسی طالبان در دوحه

سهیل شاهین، مسئول دفتر سیاسی طالبان در دوحه می‌گوید که هند باید روابطش با حکومت طالبان در کابل را بر مبنای منافع ملی و منافع متقابل تنظیم کند و روابطش با تمام مقام‌‌های حکومت محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان را قطع کند.

آقای شاهین در گفت‌وگو با یک رسانۀ آنلاین هندی به نام (دپرینت) روابط هند و افغانستان را مهم دانسته، اما قطع روابط هند با مقام‌های حکومت پیشین افغانستان را به نفع هر دو جانب خوانده: "هند نباید با مقام‌های حکومت سابق که در حال حاضر در کشورهای غربی همراه با خانواده‌های شان زندگی دارند، روابط شخصی داشته باشد. هند باید با دیگر مردم افغانستان روابط داشته باشد، آنها همان جا بودند و حالا هم هستند."

اما آقای شاهین به رادیو آزادی گفت که در گفت‌وگو با رسانۀ آنلاین "دپرینت" گفته است که هند باید با مقام‌های حکومت پیشین به عنوان نمایندگان افغانستان روابط نداشته باشد و وضعیت و حقایق را درک کند.

مسئول دفتر سیاسی طالبان در دوحه از هند نیز خواسته است که سفارتش را در افغانستان باز کند و هرگاه می‌خواهد پروژه‌های ناتمام خود را در افغانستان تکمیل کند، آنان در کنار استقبال از این کار، از تأمین امنیت این پروژه‌ها اطمینان می‌دهند.

این خواست طالبان از هند درحالی مطرح می‌شود که کمیسیونی برای برگشت دوبارۀ سیاسیون به افغانستان ایجاد شده است. اما در لایحۀ این کمیسیون راهکاری برای فعالیت سیاسی سیاسیون در نظر گرفته نشده است.

شهاب الدین دلاور، رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه به رسانه‌ها گفت که سیاسیون و شخصیت‌ها باید برای تقویت نظام کار کنند. او گفت، زمانی که سیاسیون برگشت می‌کنند، نخست امنیت سر، مال و عزت‌شان تأمین می‌شود و بعداً در بارۀ فعالیت‌شان فکر می‌شود.

عبدالله عبدالله رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

هند به اضافۀ رئیس جمهوران پیشین افغانستان با شماری زیادی از سیاسیون افغانستان روابط گسترده دارد و در حال حاضر عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی با خانواده‌اش در هند به سر می‌برد و در این کشور خانه دارد.

انتقادها بر طالبان این است که قدرت را انحصار کرده، آن را از راه زور به دست آورده اند و به جز گروه خودشان از فعالیت دیگر سیاسیون هراس دارند. اما طالبان حکومت‌شان را ملی و بر اساس خواست مردم می‌دانند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی، هند سفارت خود را در کابل و قونسلگری‌هایش را در مزارشریف، هرات، کندهار و جلال آباد بسته کرد.

هند همچنان در مورد وضعیت امنیتی و اجتماعی افغانستان نگران است و به شمول رئیس جمهور، صدراعظم و وزیر خارجه‌اش گفته اند که وضعیت کنونی افغانستان یک فضای بی‌اعتمادی را در جهان به میان آورده و این نگرانی را دارند که منطقه چگونه به ثبات دست خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG