لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

کمیتۀ روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا خروج این کشور از افغانستان را مصیبت بار خواند


آرشیف - نیروهای بریتانیایی در میدان هوایی کابل
آرشیف - نیروهای بریتانیایی در میدان هوایی کابل

کمیتۀ روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفته است که بر اساس تحقیقش خروج پر هرج و مرج بریتانیا در سال گذشتۀ میلادی از افغانستان، ناکامی‌های سیستماتیک رهبری، پلان گذاری و آمادگی را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، نتایج این تحقیق که دیروز دوشنبه منتشر شد از نبود پلان گذاری یا رهبری پیش از حاکمیت افتادن کابل به دست طالبان در ماه آگست یا در جریان آن، پرده برداشته است.

در گزارش کمیتۀ روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا در این مورد شیوۀ خروج بریتانیا از افغانستان مصیبت بار و خیانت به متحدان آن کشور خوانده شده است.

به گفتۀ این کمیته، این رفتار به منافع بریتانیا در سال‌های پیشرو زیان خواهد رساند.

پس از اعلام ایالات متحده امریکا برای پایان دادنِ حضور ۲۰ ساله‌اش در افغانستان، بریتانیا نیز تصمیم گرفت که افغانستان را ترک کند، اقدامی که با انتقاد‌های جدی به همراه شد.

همان طوری که در گزارش خبرگزاری فرانس پرس آمده است، در آن زمان صدها افغانِ واجد شرایط انتقال به بیرون از افغانستان، در کشور‌ شان ماندند.

آرشیف - شماری از افغان ها به میدان هوایی کابل رفته اند تا در جریان پروسه تخلیه افغانستان را ترک کنند. 21 August 2021
آرشیف - شماری از افغان ها به میدان هوایی کابل رفته اند تا در جریان پروسه تخلیه افغانستان را ترک کنند. 21 August 2021

در ادامه آمده است پس از آن که معلومات شخصی در مورد کارمندان افغان سفارت بریتانیا در کابل و درخواست کنندگان کار در این سفارت باقی ماند، جان‌های بسیاری از افغان‌ها هم با خطر بالقوه رو به رو شد.

بر اساس گزارش، در آن زمان بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا از مأموریتی که به گفته‌اش بریتانیا بیش از پانزده هزار نفر را در دو هفته از افغانستان به بیرون انتقال داد، ستایش کرد.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفته است که پس از اعلام خروج امریکا، حکومت بریتانیا در پیش بینی سرعت به قدرت رسیدن طالبان یا برنامه ریزی و آمادگی به انتقال شرکای افغان‌شان کوتاهی کرده است.

پس از پخش این گزارش تا کنون حکومت بریتانیا در این مورد تبصره نکرده است.

در گزارش کمیته آمده است با وصف آن که وزارت خارجۀ بریتانیا ۱۸ ماه پیش از سقوط نظام جمهوری افغانستان می‌دانست که ممکن انتقال افغان هایی که از مأموریت بریتانیا حمایت کرده اند، ضروری باشد، اما هیچ طرحی نداشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، وزارت خارجۀ بریتانیا به پرسش‌های کمیتۀ روابط خارجی مجلس عوام این کشور قصداً پاسخ‌های نا روشن و اغلب گمراه کننده داده است.

این کمیته افزوده است که به دنبال مداخلۀ جانسون، حدود ۱۵۰ سگ و پشک یک سرباز سابق بریتانیا از نهاد خیریه اش به نام نوزاد توسط طیارۀ خصوصی چارتر شده از افغانستان منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG