لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

هدا خموش در فهرست صد چهرۀ تاثیرگذار جهان


هدا خموش یکی از زنان فعال افغانستان
هدا خموش یکی از زنان فعال افغانستان

هدا خموش یکی از زنان فعال افغانستان که نامش در فهرست صد چهرۀ تاثیرگذار جهان در مجلۀ امریکایی تایم قرار گرفته، از دیگر زنان افغانستان می‌خواهد که برای به دست آوردن حقوق‌ شان مبارزه کنند.

بانو خموش به رادیو آزادی گفت، او نیز تا تأمین عدالت و حقوق زنان در افغانستان به مبارزه‌اش ادامه می‌دهد:
"من تلاش می‌کنم که ایستادگی بکنم و با مبارزات خود در هر گوشه‌ای از دنیا که قرار دارم با قلم و صدا و سخن مبارزه کنم تا بتوانم راه برابری و موفقیت را برای زنان و برای خودم و هم‌جنسان خودم که امروز محروم شده اند پیدا بکنم."

هدا خموش می‌گوید، قرار گرفتن نامش در فهرست صد چهرۀ تاثیرگذار مجلۀ تایم نتیجه زحمات و مبارزات او برای تأمین حقوق زنان افغان بوده. او اما تاکید می‌کند که این موفقیت مربوط به همه زنان مبارز و موفق افغانستان است.

او به زنان پیام می‌دهد که برای به دست آوردن حق‌شان مبارزه کنند و هیچ‌گاهی در برابر کسانی که می‌خواهند حق‌شان را از آنان بگیرند خاموش نباشند.

هدا خموش، یکی از زنان معترض بر حاکمیت طالبان است که از افغانستان به نشست اسلو رفت و پس از بلند کردن صدای اعتراضش در مقابل مقامات طالبان در این نشست، دیگر به افغانستان برنگشت.

این در حالیست که به تازگی مجلۀ امریکایی تایم اسم هدا خموش را شامل فهرست صد چهرۀ تاثیرگذار سال ۲۰۲۲ جهان کرده است.

مونسه مبارز: زنان حذف شدنی نیستند و زنان بخش مهم از جامعه هستند.

مونسه مبارز، یکی از زنان فعال در افغانستان مبارزات هدا خموش را برای به دست آوردن حقوق زنان ستایش کرده و می‌گوید، شامل شدن اسم او در این فهرست پیام محکمی به طالبان است: "در همچو شرایطی برای طالبان در داخل افغانستان این پیام را می‌رساند که زنان حذف شدنی نیستند و زنان بخش مهم از جامعه هستند. این زنان هستند که جامعه را تشکیل می‌دهند و سیاستمداران و رهبران را به دنیا می‌آورند."

این در حالیست که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، محدودیت‌ها در برابر زنان افزایش یافته است. اما دادخواهی زنان افغانستان برای تأمین حقوق‌شان از جمله حق کار، آموزش و حضور پر رنگ در اجتماع در داخل و بیرون افغانستان ادامه دارد.

فهرست صد چهرۀ تاثیرگذار جهان برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نتیجۀ یک بحث بین‌المللی دانشمندان، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران امریکایی منتشر شد، اما اکنون به یک رویداد تبلیغاتی سالانه مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG