لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

شکایت متقاعدین از عدم پرداخت حقوق شان از سوی حکومت طالبان


ریاست خزینه تقاعد
ریاست خزینه تقاعد

شماری از بازنشسته‌گان ادارات دولتی شکایت دارند که پس از تحولات اخیر سیاسی و حاکمیت طالبان در افغانستان، حقوق تقاعد شانرا دریافت نکرده اند.

آنان می‌گویند، در حال حاضر در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و به جز حقوق بازنشستگی درآمد دیگری هم ندارند.

یکی از بازنشستگان نظامی است که به خاطر ملحوظات امنیتی از گرفتن نامش خودداری می‌کند. اما می‌گوید پس از روی کار آمدن حکومت طالبان دیگر حقوق بازنشستگی‌اش را دریافت نکرده است.

او که ۶۵ سال سن دارد، می‌گوید، سرپرست یک خانوادۀ شش نفری در کابل است، اما در حال حاضر بیکار است و در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد.

در دروان جمهوریت مشکلات بود اما باز هم پول ما داده می‌شد

او می‌گوید، به جز حقوق بازنشستگی دیگر درآمدی هم ندارد و حالا با این همه مشکلات حیران است که از کدام راه مصارف خانوادهایش را تامین کند: "من یک دگرمن متقاعد استم در دروان جمهوریت مشکلات بود اما باز هم پول ما داده می‌شد، اما که امارت اسلامی آمده است سر و درک تقاعد معلوم نیست من مشکلات زیاد اقتصادی دارم."

حاجی محمد یوسف ۷۰ ساله باز نشستۀ دیگری است که در ولایت کنر زندگی دارد.

او قبلاً مدیر اداری در ریاست اطلاعات و فرهنگ کنر بود، اما سه سال می‌شود که بازنشسته شده است.

یوسف: من سه سال می‌شود که تقاعد کرده ام با آمدن حکومت طالبان همه چیز ختم شد

او نیز شکایت مشابهی دارد: "من سه سال می‌شود که تقاعد کرده ام با آمدن حکومت طالبان همه چیز ختم شد تقاعد ما را نداده اند، من با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستم حالا من موی‌سفید شده ام دیگر توان کار را هم ندارم."

در کنار این دو فرد متقاعد هزاران بازنشستۀ دیگر هستند که به امید به دست آوردن حقوق بازنشستگی‌شان نشسته اند.

آنان از حکومت طالبان می‌خواهند تا در حل این مشکل رسیدگی کرده و حقوق تقاعد شان را پرداخت کنند.

رادیو آزادی خواست نظر وزارت مالیه طالبان را در پیوند به پرداخت حقوق بازنشستگان نظامی و غیرنظامی بگیرد، اما مسئولان مطبوعاتی این وزارت مشخصاً در این مورد معلومات ندادند و گفت که این موضوع به وقت نیاز دارد.

بازنشستگان نیز چندین بار به رادیوآزادی تماس گرفته و از تاخیر در پرداخت حقوق شان شکایت کرده اند.

این در حالیست که به اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، میزان فقر و بیکاری در افغانستان افزایش یافته و از سوی دیگر بهای برخی مواد خوراکی نیز در مقایسه به زمان حکومت جمهوریت در افغانستان حتا تا دو برابر افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG