لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

"نان و کارم را گرفتی درس و مشقم را نگیر" شعار زنان معترض در کابل


زنان معترض در کابل
زنان معترض در کابل

تعدادی از زنان که شمار شان به حدود بیست تن می‌رسید،در پیوند به تداوم بسته ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در کابل دست به اعتراض زدند.

از زمان حاکمیت طالبان در بیش از نُه ماه گذشته تا امروز مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم بسته اند.

یک تن از معترضان: جهاد باید در مقابل کفار باشد و کسی‌که به خداوند شرک می‌آورد، نه زنان مسلمان و مادران رنج‌کشیده افغانستان.

زنان معترض مسیر بازار لیسۀ مریم تا مقابل دروازه مکتب لیسۀ مریم را پیمودند و با شعار "نان و کارم را گرفتی درس و مشقم را نگیر" از حکومت طالبان خواستند دروازۀ مکاتب را به روی دختران باز کنند.

یکی از این زنان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، این اقدام طالبان را اعلام جهاد آنان در برابر زنان دانست: "جهاد باید در مقابل کفار باشد و کسی‌که به خداوند شرک می‌آورد، نه زنان مسلمان و مادران رنج‌کشیده افغانستان. خواست ما این است که مکاتب را هرچه زودتر باز کنند و روی محدودیت‌ها و تبعیض‌های که به زنان قایل می‌شوند هرچه زودتر خط بکشند."

معترضان می‌گویند، دیری نگذشت که این اعتراض به خشونت کشیده شد.

یکی دیگر از زنان معترض با شرط حفظ هویتش می‌گوید، طالبان پس از ده دقیقه اعتراض آنان در مقابل درب ورودی مکتب لیسۀ مریم، دست به فیر هوایی زدند و آنان را پراکنده کردند: "طالبان آمدند فیر هوایی کردند دختران پراکنده شدند، خود را به رستورانت‌ها و کوچه‌ها زدند. سه نفر از دختران را طالبان گرفتند تلفون‌های شان را چک کردند تحقیق کردند و بعد رهایشان کردند."

عزیر احمد تکور، سخنگوی وزارت داخله اما فیرهای هوایی برای پراکنده ساختن معترضان را را رد کرد و آنرا تبلیغات خواند: "این مطلقاً تبلیغات است ما جلو هیچ کس از اعتراض امروز را نگرفته‌ایم."

پیش از این وزارت معارف طالبان گفته بود که آنها برای بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم آمادگی دارند، اما در این مورد منتظر دستور رهبری شان هستند.

این در حالیست که در آغاز سال تعلیمی در سوم حمل در جریان رفتن دختران به مکتب طالبان اعلام کرد که بخاطر طرح لباس آموزگاران زن و دانش‌آموزان تا حکم بعدی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم بسته می‌مانند.

این موضوع با واکنش های جهانی به همراه شد. شمار زیاد از کشورهای دنیا و سازمان های بین‌المللی تاکنون بار بار از طالبان خواسته اند تا مکاتب متوسطه و لیسه دختران را بازگشایی کنند.

با وجود گذشت بیش از نه ماه از بازگشت طالبان به قدرت هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کشورهای جهان همواره از حکومت طالبان خواسته که برای بدست آوردن مشروعیت جهانی باید به حقوق بشر و حقوق زنان و دختران احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG