لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

کمبود دوا در بازارهای افغانستان مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

در این اواخر باشنده های کابل شکایت دارند که برخی از دواهای را که قبلاً برای امراض مختلف از بازارهای کابل خریداری می‌کردند، فعلاً پیدا نمی‌شود.

یکی از این افراد شاکی حمید باشندۀ کابل است. او می‌گوید سه سال می‌شود که مادرش مبتلا به بیماری قلبی شده. حمید می‌گوید پس از حاکمیت طالبان در افغانستان برخی دواهای مورد نیاز بیماری مادرش را از بازار نمی‌تواند بیابد.

او گفت: "من قبلاً دوا‌های مورد نیاز مادرم را از هر دواخانه پیدا کرده می‌توانستم اما حالا چند ماه می‌شود که بعضی دواها را پیدا کرده نمی‌توانم، این مرا زیاد رنج می‌دهد و بهای دوا هم بلند شده است."

او می‌گوید روزهایی هم شده که بخاطر دریافت دوای مادرش به ده ها دواخانه و حتی عمده فروشی‌ها سر زده اما شام دست خالی و با دل ناامید به خانه برگشته است.

با این حال شماری از داکتران نیز مشکلات کمبود دوا را در دواخانه‌ها تایید می‌کنند و می‌گویند مریضان‌ شان چندین بار با این مشکل روبه‌رو شده اند.

داکتر سلیمانخیل: اکثر دواها در دواخانه‌ها وجود ندارد و این مشکلات مریضان را بیشتر کرده است

یلدا سلیمان خیل داکتر بخش نسایی و ولادی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "در ۹ ماه گذشته واقعاً ما با مشکلات دوایی روبرو استیم، اکثر دواها در دواخانه‌ها وجود ندارد و این مشکلات مریضان را بیشتر کرده است وقتی به مریضان نسخه داده می‌شود و دوا را پیدا کرده نمی‌توانند زیاد پریشان می‌باشند."

شماری از تاجران که دوا وارد می‌کنند، می‌گویند علت کمبود برخی از دواها را وضع محدودیت روی واردات آنها از سوی حکومت طالبان می‌دانند.

دو تن از وارد کنندگان دوا که روز یکشنبه با رادیو آزادی گپ زدند اما به علت تشویش‌های امنیتی خواستند نام‌های‌شان در گزارش نشر نشوند، گفتند که حکومت طالبان فهرست مشخصی را تهیه کرده و بیرون از آن وارد کردن دواها را اجازه نمی‌دهد.

  • "قبلاً دوایی که از سوی کمپنی‌های خارجی با یک مارک نو تولید می‌شد ظرف یک ماه به افغانستان می‌رسید فعلاً همان دوا‌ها وارد نمی‌شود و برای ما بالاتر از ادویه که در لست مجاز ذکر شده اجازه واردات داده نمی‌شود."
  • "دسکوپان را هرکس به شمول کارمندان وزارت صحت در خانه‌های خود استفاده می‌کنند اما برای تاجران اجازه داده نمی‌شود که وارد کند و صد بهانه برایش پیدا می‌کنند."

اما اداره ملی دوا و غذای حکومت طالبان با رد این ادعاها مسئولیت آنرا بر دوش تاجران می‌اندازد.

عبدالباری عمر رئیس عمومی این اداره به تازگی در صحبت با رادیوآزادی گفت: "برای تاجران ملی دوا پروفورم ها داده شده است که این دوا‌ها را وارد کنند اما بدبختانه که این تاجران تا حال صرف ۳۱۵۵ قلم دوا را به ارزش ۴۷ میلیون دالر وارد کشور کرده اند پس ملامتی به کسی تعلق می‌گیرد که مسئولیت دارند اما کار نمی‌کنند."

با این همه ادارۀ ملی دوا و غذای حکومت طالبان تاکید می‌کند که تلاش آنان جلوگیری از وارد شدن داروهای کم کیفیت و قاچاق داروهای قاچاقی است.

XS
SM
MD
LG