لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

تلاش حکومت طالبان برای ترمیم و بازسازی شاهراه کابل-کندهار و کندهار-هرات


آرشیف، شاهراه کابل-کندهار
آرشیف، شاهراه کابل-کندهار

وزارت فواید عامه حکومت طالبان طرحی را با هماهنگی سکتور خصوصی و مشارکت عامه برای ترمیم و بازسازی شاهراه کابل-کندهار و کندهار-هرات، ارائه کرده‌است.

بر اساس این طرح سرمایه‌دارن و شرکت‌های خصوصی باید تا ۲۵ ماه جوزا اسناد شان را در این مورد ارائه کنند.

وزارت فواید عامه طالبان تصمیم دارد که کار ترمیم و بازسازی سرک کابل-کندهار و کندهار-هرات را در دو مرحله به سکتور خصوصی (مشارکت عامه) واگذار کند.

پیش از این، راننده‌گان مسیر کابل-کندهار و کندهار-هرات و همچنان دیگر شاهراه‌ها از خرابی سرک‌ها و پل و پلچک‌ها شکایت داشتند.

حمیدالله مصباح سخنگوی این وزارت دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که هدف این طرح پیشنهادی آن‌ها زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری به سکتور خصوصی، سرمایه‌داران ملی و شرکت‌ها و همچنان حل مشکلات ترانسپورتی می‌باشد.

شاهراه کابل-کندهار
شاهراه کابل-کندهار

او افزود که حکومت به‌خاطر کمبود بودجه نمی‌تواند این‌گونه پروژه‌های بزرگ را تمویل کند، روی این دلیل کار ترمیم این شاهراه به سکتور خصوصی و سرمایه‌داران ملی واگذار شده‌است.

آقای مصباح افزود: "ما تا کنون فقط طرحی را در این باره ارائه کردیم، آن‌ها تا ۲۵م ماه جوزا مراجعه می‌کنند و اسناد، علاقه‌مندی و دلچسپی خود را نشان می‌دهند. ما پس از این موعد فهرست کوتاه از آن‌ها تهیه می‌کنیم و روی پلانی‌که ما ترتیب دادیم با شرکت‌های خصوصی به توافق خواهیم رسید."

مقامات طالبان امیدوارند که هزینه بازسازی سرک‌ها را از درآمد حاصله از شاهراه یا هزینه خاص رفت و آمد وسایط تأمین کنند.

شاهراه کابل-کندهار-هرات ۹۰۰ کیلومتر طول دارد.

حمله بر کاروان موتر های اردوی ملی پیشین، منفجر ساختن پل‌ها و پلچک‌ها و نیز بار زدن بیش از حد موترهای باربری از عوامل اصلی تخریب بیش از حد شاهراه بزرگ کابل-کندهار-هرات خوانده می‌شود.

آرشیف، موتر باربری که در درگیری بین نیروهای امنیتی نظام پیشین و جنگجویان طالبان حریق شده‌است.
آرشیف، موتر باربری که در درگیری بین نیروهای امنیتی نظام پیشین و جنگجویان طالبان حریق شده‌است.

هرچند پیش از به قدرت رسیدن طالبان کار ساخت و ساز سرک‌ها از سوی برخی شرکت‌های کوچک و بزرگ در کابل و شاهراه‌های بزرگ به‌شمول سرک حلقوی ادامه داشت، اما بر بنیاد گزارش‌ها، کار و بار در این بخش متوقف بوده و راننده‌گان وسایط و مسافران هنگام سفر مشکلات زیادی دارند.

در سال ۲۰۰۲ بازسازی شاهراه کابل-کندهار-هرات با کمک اساسی ایالات متحده، جاپان و عربستان سعودی آغاز گردید.

بازسازی این شاهراه حدود ۲۵۰ میلیون دالره هزینه برداشت که بخش بزرگ آن حدود ۱۹۰ میلیون دالر توسط ایالات متحده تمویل شد.

XS
SM
MD
LG