لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

حکومت طالبان کنترل ترانسپورت هوایی افغانستان از سوی پاکستان را رد کرد


آرشیف - پرواز یک طیاره از میدان هوایی بین‌المللی کابل
آرشیف - پرواز یک طیاره از میدان هوایی بین‌المللی کابل

وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی طالبان می‌گوید که در حال حاضر سیستم رادار این کشور به گونۀ کامل بازسازی شده و تمام خدمات پروازهای ملکی از سوی این وزارت انجام می‌شود.

امام الدین احمدی، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گزارش‌هایی را رد کرد که گویا به دلیل خرابی سیستم رادار افغانستان، پاکستان به حریم فضایی این کشور دسترسی پیدا کرده است: "زمانی که نیروهای خارجی از افغانستان رفتند، سیستم رادار را تخریب کردند، حالا دوباره بازسازی شد، تمام پروازها که صورت می‌گیرد، خدمات آن را خود ما ارائه می‌کنیم، این چنین نیست که حریم فضایی ما از سوی کدام کشور دیگر کنترل شود."

اما آقای احمدی در مورد این که سیستم رادار دقیق چه زمانی بازسازی شد و در زمان خراب بودن سیستم رادار حریم فضایی چگونه کنترل می‌شد چیزی نگفت.

اما روز گذشته شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که به دلیل خراب بودن سیستم رادار افغانستان، حریم فضایی این کشور از سوی پاکستان کنترل می‌شود.

امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی طالبان می‌گوید، افغانستان عضویت سازمان‌های هوایی ملکی جهان را دارد که به اساس آن با تمام کشورها توافقنامه‌های همکاری همیشگی و متقابل دارد.

وی می‌گوید، از هر طیاره که از فضای افغانستان عبور می‌کند ۷۲۰ دالر حق العبور گرفته می‌شود که از این درک در یک سال ۶۵ میلیون دالر عواید جمع آوری می‌شود.

اما شماری از آگاهان اقتصاد می‌گویند، این آمار احتمالا نادرست خواهد بود.

به گفتۀ آنان، روزانه به گونۀ متوسط ۶۰ پرواز بین المللی از فضای افغانستان عبور خواهد کرد و در یک ماه ۱۸۰۰ پرواز می‌شود که عواید تمام یک ماه یک میلیون و ۲۹۶ هزار دالر می‌شود که عواید سالانۀ آن حدود پانزده و نیم میلیون دالر خواهد شد.

در حکومت جمهوریت از عبوری ۳۵۰ تا ۴۰۰ پرواز روزانه از فضای هوایی افغانستان گزارش داده می‌شد که عواید سالانۀ آن نزدیک به هفتاد میلیون دالر تخمین شده بود.

در ماه آگست سال گذشته میلادی زمانی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند گزارش‌هایی از تخریب سیستم‌های رادار این کشور داده شد که به سبب آن ترانسپورت هوایی افغانستان با مشکل روبه‌رو شد.

این در حالیست که حکومت طالبان به تازگی توافقنامۀ ارائه خدمات زمینی میدان‌های هوایی کابل، هرات و کندهار را با شرکت امارات متحدۀ عربی بنام (گک )تمدید کرد

مقام‌های وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان می‌گوید، این توافقنامه عملی شده است و کارمندان شرکت متذکره در حال حاضر خدمات زمینی را در سه میدان هوایی یاد شده ارائه می‌کنند.

به اساس معلومات این وزارت، شرکت یاد شده پیش از این نیز خدمات زمینی را در میدان‌های مختلف هوایی افغانستان ارائه کرده بود که حکومت طالبان چند روز پیش با تغییر برخی شرایط این قرارداد را دوباره تمدید کرد.

XS
SM
MD
LG