لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

روزنامه گاردین: القاعده در افغانستان پناه‌گاه دارد


روزنامه گاردین چاپ بریتانیا
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در باره فعالیت القاعده در افغانستان و تهدیدهای احتمالی که از آن سرچشمه میگیرد مطلبی را نشر کرده است.


در مطلب به استناد از یک گزارش ملل متحد آمده است که القاعده درافغانستان تحت تسلط طالبان پناه گاه دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته در مورد القاعده راپوری را نشر نمود که به نوشته گاردین یافته های آن نگرانی ها را در مورد احتمال اینکه افغانستان به بستر حملات تروریستی تبدیل خواهد شد ، بیشتر ساخت.

در این مطلب به آن بخش گزارش ملل متحد اشاره میشود که آزادی فعالیتهای القاعده در افغانستان رو به افزایش است و در آینده شاید زمینه حملات از سوی این گروه را فراهم بسازد.

روزنامه گاردین، بیرون رفتن قوای خارجی از افغانستان را یک عامل افزایش فعالیت القاعده در این کشور خوانده است.

بیم آن نمیرود که فعالیت های شبکه القاعده بار دیگر در افغانستان افزایش بیابد

روزنامه می افزاید نزدیک شدن روابط بین طالبان و القاعده به منتقدین جوبایدن رئيس جمهور امریکا زمینه را مساعد میسازد که بیرون کردن قوای امریکا از افغانستان را یک اشتباه بخوانند.

اما روزنامه می نویسد که در مورد رفتن تعداد زیاد تروریستان به افغانستان کدام سندی وجود ندارد و رسیدن یک تعداد کم چنین افراد تشخیص شده است.

در بخش دیگر مطلب گاردین به موقف حکومت طالبان اشاره میشود که در موافقه دوحه تعهد کرده اند اجازه نمی دهند از خاک افغانستان حملات بر کشورها دیگر صورت بگیرد.

هفته گذشته از قول ملا یعقوب وزیر دفاع طالبان هم گزارش شد که گفته بود به القاعده اجازه فعالیت داده نخواهد شد.

اما با وصف این در مقاله گاردین به بخش دیگر گزارش ملل متحد اشاره میشود که گفته است افراد القاعده از زابل تا کنر در مناطق مختلف جا بجا شده اند و شاید بعضی از اعضای آن در منطقه دیپلوماتیک کابل هم زنده گی کنند، جائی که می توانند به جلسات وزارت خارجه به آسانی دسترسی پیدا کنند.

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین به بازیها و روز گذرانی تعداد زیاد جوانان بیکار افغان توجه کرده و نوشته است یک تعداد جوانان بیکار به خاطر وقت گذرانی به گیم ها رو آورده اند.


نشریه می نویسد اکثر جوانان افغان اکنون به بازی کمپیوتری بنام پوب جی در تلفونهای خود مشغول اند و از تلفونهای آنها صدای مجازی جنگها بیرون شده و آنهم در شهری که مردم آن با صدای واقعی انفجارها ، فیر ها و حملات آشنائی دارند.

بیشتر جوانان در افغانستان به خاطر بیکاری و عدم مصروفیت٬ گیم پاب جی بازی می کنند

نشریه سخنان یک جوان ۲۳ ساله بنام عبدالمصور رووفی را اقتباس کرده است که تمام روز را در اطاق خود نشسته و گیم پوب جی بازی میکند . رووفی گفته است در گذشته فوتبال بازی می کرد و حالا تمام دوستان وی بخارج رفته اند و اکنون او وقت خودرا با بازی پوب جی می گذراند.

نشریه می افزاید هرچند طالبان مانند دوره قبلی حاکمیت خود محدودیتها را بر بازیهای جوانان وضع نکرده است اما بازهم در تلاش اند که پوب جی را منع کنند.

عبدالمصور رووفی گفته است آن بازیها و خنده های که در گذشته با دوستان داشتند دیگر نیست و یگانه راه وقت گذرانی همین گیم ها میباشد.

XS
SM
MD
LG