لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

باشندگان پنجشیر: طالبان مانع تطبیق واکسین پولیو در برخی مناطق شدند


آرشیف - عکس از جریان کمپاین تطبیق واکسین پولیو.
آرشیف - عکس از جریان کمپاین تطبیق واکسین پولیو.

برخی از رضاکاران و مردم محلی می‌گویند که برنامه تطبیق واکسین پولیو در ولایت پنجشیر با بن بست روبه‌رو شده است.

آنان می‌گویند که طالبان در برخی از مناطق پنجشیر واکسیناتوران محلی را لت و کوب کرده اند. اما طالبان نمی‌پذیرند.

محمد سعید یکی از واکسیناتوران محلی کمپاین پولیو در ولایت پنجشیر است.

سعید: یکی از طالبان دستور داد که دست‌هایم را بسته کنند چند سیلی بر رویم زدند و گفتند مقاومتی‌ها را واکسین می‌کردی، دست‌هایم بسته بود و تا یک قسمت راه لت کرده مرا بردند."

او به رادیو آزادی می‌گوید که طالبان او را به تازگی لت و کوب کردند. او علتش را اینگونه بیان می‌کند: "ما چند روز پیش واکسین داشتیم در قریه پیاوشت و چمالورده که کارت واکسین هم به دست داشتیم، در یک قسمت راه سه نفر از طالبان آمدند و مرا گفتند که کجا بودی؟ گفتم واکسین کردن رفته بودم. گفت کجا؟ برای‌شان گفتم قریه بالا، گفت مجاهدین ما را واکسین می‌کردی؟ گفتم نخیر اطفال را واکسین می‌کردم - مربوط اطفال می‌شود که واکسین پولیو است. یک نفرش دستور داد که دست‌هایم را بسته کنند چند سیلی بر رویم زدند و گفتند مقاومتی‌ها را واکسین می‌کردی، دست‌هایم بسته بود و تا یک قسمت راه لت کرده مرا بردند."

این واکسیناتور می‌گوید که در همان روز طالبان او را رها کردند.

بخش‌های مختلف پنجشیر از جمله چمال ورده، کرواشی وحصه اول به تازگی شاهد درگیری شدید بین نیروهای طالبان و جبهه ضد طالبان موسوم به جبهه مقاومت ملی بوده است.

کمپاین مبارزه با مرض پولیو در ۲۳ می در شماری از ولایت‌ها به کمک یونیسف یا صندق کودکان ملل متحد و سازمان جهانی صحت آغاز شده بود.

اما روایت طالبان نسبت به روایت مردم محلی فرق می‌کند.

ابوبکر صدیق سخنگوی والی طالبان در پنجشیر است.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت که هیچ موردی مانع تطبیق برنامه واکسین پولیو نشده: "یک سوء تفاهم کوچکی بین تیم واکسیناتوران و قطعات نظامی که تازه مستقر شده بودند در داخل پنجشیر ایجاد شده بود که اصلاً قابل نگرانی نبود و همان وقت رئیس صحت عامه و والی پنجشیر با قطعات در تماس شدند که مشکل حل شود. واکسین فلج کودکان در تمام ولسوالی‌ها به طور نورمال به پیش می‌رود."

اما یکی از باشندگان منطقه چمال ورده ولسوالی رخه پنجشیر با ابوبکر صدیق موافق نیست.

در چمالورده تیم رضاکاران واکسین از سوی طالبان بی‌اندازه لت و کوب شدند

او به علت ترس از مجازات طالبان از گرفتن نامش در گزارش خود داری کرد وافزود که شماری از ساحات کوهستانی، پس از لت و کوب واکسیناتوران از سوی طالبان، از پوشش واکسین باز مانده اند: "ضمن این که اجازه نمی‌دهند و در چمالورده تیم رضاکاران واکسین از سوی طالبان بی‌اندازه لت و کوب می‌شوند. اطفال ما در چمالورده که خود باشنده محل استم واکسین نشده اند و ما نیاز داریم و می‌خواهیم که اطفال ما سالم باشند، اما متاسفانه این‌ها (طالبان) اجازه نمی‌دهند."

پولیو بیماری ویروسی است که از یک شخص به شخص دیگرسرایت می‌کند.

ویروس با آسیب رساندن به نخاع یا رشته مهم عصبی که در میان ستون فقرات جای دارد، سبب فلج بدن می‌شود.

داکتر حسیب نصرت مختصص امراض انتانی است.

او به رادیو آزادی گفت که واکسین پولیو برای کودکان بسیار مهم است: "پولیو یک مرض فوق العاده ساری است که اطفال زیر ۱۵ سال را مصاب می‌کند. سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد که متاسفانه یک مریضی ناتوان کننده را در نزد مریض به بار می آورد که تا آخر عمر همرایش می‌باشد. یعنی فلج را به وجود می آرد."

داکتر حسیب بیشتر گفت: "در سراسر جهان به استثنای پاکستان و افغانستان این مریضی نابود شده است. دلیل این که در پاکستان و افغانستان این مریضی نتوانسته از بین برود همان بخش پوشش واکسین آن می‌باشد. در صورتی که همین زمینه مساعد نشود ما شاهد افراد مصاب به پولیو هستیم، جامعه ناسالم با افراد معیوب را می‌توانیم شاهد باشیم."

به اساس معلومات وزارت صحت عامه حکومت طالبان، یک واقعه بیماری پولیو در سال جاری در ولایت پکتیا ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG